De tentoonstelling Screenwear – Exploring Digital Fashion toont de nieuwste generatie modeontwerpers die niet meer naald en draad maar met pixels en algoritmes ontwerpen. Hoewel digitale mode snel oprukt, hebben veel mensen nog vragen. Waar draag je het? Hoe wordt het gemaakt? En wat betekenen deze ontwikkelingen voor de mode-industrie? Op deze en andere vragen zoekt deze expositie in het Design Museum Den Bosch een antwoord.
Onlosmakelijk verbonden met digitale mode is de metaverse, de toekomstige virtuele wereld van het internet waarin onze fysieke omgeving gaat naadloos overgaat in een digitale fantasie. Voor de benodigde digitale kledingkast bestaat er al een groot aanbod: van digitale couture die je koopt als NFT tot ontwerpen die voorbij gaan aan de natuurwetten voor je sociale media. En niet te vergeten: collectibles van prominente modehuizen voor in je favoriete game.
Augmented reality
Screenwear – Exploring Digital Fashion toont de meest uiteenlopende en baanbrekende ontwerpen en geeft zicht op de korte geschiedenis van dit opkomende fenomeen. Van de futuristische modeontwerpen van Auroboros en de digitale collecties van The Fabricant, de eerst non-binaire avatar van de Institute of Digital Fashion tot het hyperrealistische topmodel Shudu: ook in de digitale wereld vertelt de manier waarop je je presenteert alles over wie je bent, kunt of wilt zijn.
De tentoonstelling start met een tijdslijn: door middel van een selectie van ijkpunten ontdek je hier de korte geschiedenis van de digitale mode. Van begin jaren tachtig tot de afgelopen pandemische jaren, waarin de ontwikkeling van digitale mode in een stroomversnelling kwam. In het deel A Digital Fit belicht de verschillende manieren waarop je digitale mode kunt dragen belicht, zoals augmented reality, direct-to-avatar-purchase en digital tailoring. A Digital Self zoomt in op het vormgeven van je digitale identiteit. Hoe wil je eruit zien in een wereld waarin alles mogelijk is, en de fysieke realiteit van je eigen lichaam en de natuurwetten niet meer relevant zijn? De vervagende grenzen tussen fysiek en virtueel ontwerp komen aan bod in On the Horizon. Hier zijn je vroege voorbeelden te zien van digitale mode, zoals het werk van de Duitse designstudio Zeitguised en het Nederlandse digitale modehuis The Fabricant.
Bekijk hier het interview met modeontwerper Amber Jae Slooten van The Fabricant op Design Digger LIVE: DESIGN DIGGER LIVE #9 – Fake This! Over de versmelting van echte en virtuele werelden
Natuurlijk komen ook de de technologieën waarmee digitale mode wordt gemaakt aan bod. Het ontwerpen en produceren van virtuele mode kost net als het ontwerpen en maken van een coutureontwerp veel tijd, energie en kennis, zo is te zien bij het thema Groundbreaking Innovations . Een unieke kant van de digitale mode is de rol die het speelt in de wereld van gaming. Community Building is het thema waarin we de blik richten op digitale mode in online spellen, en de manier waarop de mode-industrie hier zijn voordeel uit haalt. De tentoonstelling sluit af met World of Possibilities – een steeds groeiende selectie van de meest actuele ontwerpen.