Nieuws

DesignDigger lanceert verdiepend programma vol live-events, longreads en workshops over metaverse en NFT’s

Het komende half jaar duikt DesignDigger in de metaverse, de nieuwe digitale wereld die de komende jaren vorm krijgt. Dit on- en offline programma dat bestaat uit live-events, longreads en een open call voor wel zowel longreads als de publicatie van projecten. Ook wordt dit najaar een workshop ‘NFT’s minten’ georganiseerd in samenwerking met de BNO. Dit verdiepende programma wordt ondersteund door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie binnen de Open Oproep Ruimte voor ontwerpkritiek, reflectie en debat. Tegelijkertijd krijgt de website van DesignDigger een ingrijpende remake.

Het programma

In Pakhuis de Zwijger worden twee speciale edities van Design Digger LIVE georganiseerd; de eerste editie op donderdag 29 september verkent de kansen maar ook uitdagingen van de metaverse. De tweede editie is dinsdag 15 november en onderzoekt de mogelijkheden van NFT’s voor ontwerpers. Daarnaast is twee gastauteurs gevraagd om een longread te schrijven over deze twee thema’s, metaverse en NFT’s. Ook wordt een open call uitgeschreven voor ontwerpers en/of beschouwers om een onderwerp te pitchen. Het beste voorstel wordt uitgenodigd om (tegen vergoeding) dit idee uit te werken tot een longread of een speculatief ontwerp. Daarnaast kunnen ontwerpers lopende projecten insturen die worden geplaatst op DesignDigger; twee daarvan worden uitgenodigd voor een presentatie op DesignDigger LIVE.

Een eerdere editie van DesignDigger LIVE waarin de versmelting van de analoge en digitale wereld wordt verkend

De metaverse: het nieuwe digitale normaal?

De afgelopen jaren kwamen als in een perfect storm tal van technologische innovaties samen. De metaverse is het nieuwe internet waar we niet ‘op’ maar ‘in’ gaan met virtual of augmented reality. Toetsenbord en muis worden verruild voor spraakbesturing en motion suits. In deze virtuele wereld zullen we niet alleen gamen en shoppen, maar ook werken of een concert bezoeken. Onze kleding, woonkamers en andere bezitting bestaan daar uitsluitend digitaal en worden uitgewisseld als NFT’s. Cryptovaluta worden daarvoor het geëigende betaalmiddel. De plekken waar professionals en ook de gebruikers zelf bouwen aan de metaverse zijn Decentralized Autonomous Organizations (DAO), waardoor zij eigenaar blijven van hun creaties en data. Daarmee wordt de macht van tech-reuzen als Facebook of Google doorbroken.

Les meer over de metaverse: NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

Kortom, een brave new world. Maar wie richt deze ruimte in. En hoe kun je zelf een virtuele wereld ontwerpen? Welke rol is daarbij weggelegd voor productontwerpers en (interieur)architecten? Welke nieuwe skills moeten zij ontwikkelen? Hoe kan onderwijs inspelen op nieuwe technologieën als metaverse en virtual reality? Maar ook: welke rol kan virtual reality en wellicht metaverse spelen in het huidige (design)onderwijs?

Er worden ook kritische vraagtekens gezet bij deze ‘brave new world’. Daarom biedt DesignDigger ook reflectie op deze nieuwe technologieën. Is de metaverse wat dat fantastische instrument voor zelfontplooiing, vrij van de vooroordelen van de fysieke wereld? Of zorgt dit parallelle universum juist voor vervreemding van de realiteit? Of wellicht zelfs allebei tegelijk? Is de drempel van de metaverse niet te hoog, vanwege de digitale geletterdheid die het vereist? Hoe reëel is het risico de grote tech-bedrijven van nu straks ook in de metaverse een dominante rol zullen spelen? Wie zijn de moderators en sensitivity readers van de metaverse; of hoe kan deze veiligheid anderszins met ontwerp worden gewaarborgd?

NFT’s: hype of verdienmodel?

Onlosmakelijk verbonden met de metaverse is de opkomst van NFT’s. Wat van wie is in deze nieuwe digitale wereld wordt met deze non-fungible-tokens vastgelegd. In een NFT zijn alle data van het digitale ontwerp (zoals de eigenaar, de maker etc) opgeslagen in een blockchain; dat is een online registratie verspreid over talloze servers en daarom niet is te vervalsen. Daarmee fungeren NFT’s als een digitaal echtheidsbewijs voor virtuele ontwerpen. Talloze merken zijn op digitale markt gedoken, van het volkse Adidas tot het deftige Balenciaga. Dat er geld zit in digitale kunst en design bewees de verkoop van de beeldcollage The First 5000 Days van Beeple, een pseudoniem van de Amerikaanse ontwerper Mike Winkelmann. Het werd – online uiteraard – afgehamerd voor 60 miljoen euro. Ook het statige veilinghuis Sotheby’s heeft al een virtueel filiaal geopend in de metaverse.

Lees meer over NFT’s: NFT FILES #1 De stormachtige opkomst van de NFT’s – en wat dat betekent voor design en architectuur

The First 5000 Days van Beeple

Het kan niet anders of ook voor (product)ontwerpers en architecten bieden NFT’s ongekende mogelijkheden. Zo is er dankzij NFT’s eindelijk een manier om digitale ontwerpen te verkopen. Wat zijn andere mogelijkheden van NFT’s voor de ontwerppraktijk? Kan een NFT bijvoorbeeld bijdragen aan een betrouwbaar businessmodel voor 3D-printen en downloadable design? Wat kunnen andere interessante redenen zijn om NFT’s te minten als ontwerper? Hoe doe je dat überhaupt? Of zijn NFT’s een luchtkasteel dat is gefundeerd op hype en winstbejag? En hoe zit het met de duurzaamheid ervan? Kortom, vragen vragen vragen.

Longreads van experts

Deze twee live-programma’s in Pakhuis de Zwijger gaan gepaard met diverse longreads op DesignDigger.nl. Zo zijn twee experts uitgenodigd om met een essay te reflecteren op de metaverse en NFT’s. Ook wordt een Open Call uitgeschreven aan ontwerpers en beschouwers om (tegen een marktconforme vergoeding!) kritisch te reflecteren op de thema’s die in deze twee longreads worden aangestipt. Ook deze twee teksten worden integraal gepubliceerd op DesignDigger.nl.

Tot slot wordt een workshop georganiseerd waarin ontwerpers kennis maken met NFT’s. Wanneer is het zinvol voor een ontwerper om een NFT te lanceren? En zo ja, hoe doe je dat dan? Deze workshop is gratis en wordt exclusief aangeboden aan leden van de BNO. Deze  workshop duurt een dagdeel (13-17u) met aansluitend een borrel. De deelnemers krijgen na afloop een beeldregistratie van de workshop. Deze workshop is een pilot; bij voldoende animo onder ontwerpers worden volgende edities tegen kostprijs aangeboden.

Stimuleringsfonds: Ruimte voor ontwerpkritiek, reflectie en debat.

Het verdiepende programma over de metaverse en NFT’s wordt ondersteund door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie met een Open Oproep Ruimte voor ontwerpkritiek, reflectie en debat. Het ontwerpveld is volop in beweging. Niet alleen vervagen de grenzen tussen de ontwerpende disciplines, ook theorie en praktijk lijken steeds verder met elkaar te versmelten. Deze ontwikkelingen vragen om nieuwe, geactualiseerde werk- en presentatievormen. Hoe kan ontwerpkritiek, reflectie en debat worden vormgegeven binnen dit veranderende landschap?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *