In de serie ICONISCH LOGO wordt onderzocht wat een effectief logo is. Want de logo’s zelf kennen we. Maar hoe zijn ze ontworpen – en waarom? Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. De dubbele C van modehuis Chanel is een creatie ven oprichter Coco Chanel herself. Het is als haar mantelpakjes en de little black dress. Onovertroffen in al zijn verrassende eenvoud.
Jaar: 1925
Ontwerper: Coco Chanel
Het iconische Chanel-logo is tegenwoordig een van de bekendste logo’s. De dubbele C’s zijn zeer goed uitgebalanceerd en symmetrisch, waardoor een aangenaam ontwerp ontstaat. Het logo is ook schaalbaar, zodat het op verschillende producten in verschillende reeksen kan worden weergegeven. Maar het logo is vooral een statement over het erfgoed en de geschiedenis van het bedrijf. Zo werd het in in 1925 ontworpen door oprichter Coco Chanel zelf. En sindsdien is het ongewijzigd. Zelfs de officiële kleur is nog steeds zwart.
Dior en Gucci, ook zwart en typografisch
Het weeskind Gabrielle ‘Coco’ Chanel dat leerde naaien van de nonnen, opende in 1910 haar eerste hoedenwinkel. Al snel volgde succes op succes door haar unieke combinatie van ondernemerszin en creativiteit. Tegen het midden van de jaren twintig had Chanel een enorm modehuis opgericht. Daar hoorde een pakkend beeldmerk, bedacht Coco Chanel zelf.
De inspiratie voor de dubbele C waren de decoratieve ramen van het Chateau de Cremat in Nice. De heldere en herkenbare uitstraling van het logo sloot naadloos aan bij Chanels visie op mode: luxe en verfijning door eenvoud. Het gebruikte lettertype is strak en minimalistisch en weerspiegelt de ontwerpen die door Chanel zijn gemaakt – denk aan de little black dress of de hoekige parfumfles van de Nr 5.
Lees ook het verhaal over de succesfactor van iconische producten: Waarom sommige producten een icoon worden - en andere niet
Het logo is een drijvende kracht achter het blijvende succes van Chanel, aangezien het een van de meest herkenbare logo’s in de modebranche is. Tegenwoordig hanteren alle modehuizen, zoals Dior en Gucci, soortgelijke zwarte typografische logo’s, maar Chanel was de eerste.
Logo met ‘letterplay’
Het Chanel logo is zelfs een van de eerste voorbeelden – van ‘letterplay’. En inmiddels zeker de bekendste. Letterplay-logo’s proberen de initialen van een bedrijf op visueel creatieve manieren te rangschikken om een gedenkwaardige en iconische originele compositie te creëren. Ze kunnen worden omgedraaid, gedraaid, overlapt of samengevoegd om een afgewerkt product te creëren dat onafhankelijk van de letters kan staan. Denk ook Louis Vuitton – ook bekend maar nou ja, gewoon net iets minder catchy.
Een Chanel-logo roept een gevoel van kwaliteit, autoriteit, macht en rijkdom op over de hele wereld. Het verschijnt op tassen, sieraden, schoenen en riemen… en natuurlijk op Chanel-kledingstukken zelf. Het is een verheven statussymbool. En als je de kleding niet kunt betalen, kun je altijd nog een tattoo van de dubbele C laten zetten.