Kijk ook naar For Starters het dagelijkse ochtendprogramma van DesignDigger voor DDW-TV. Met vandaag Roos Meerman en Julia Janssen. KLIK HIER
Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow For starters en een messcherpe trend analyse. Met vandaag: de vloeibare identiteit van digitale outfits en ‘self design’. De waarheid is maakbaar geworden. Ook voor ontwerpers. Of misschien wel juist. De grenzen tussen on- en offline morfen en een jonge ontwerpgeneratie beweegt zich vloeiend tussen beide werelden.
Keepin’ it real
Online wordt offline – en vice versa. Net zoals het werk van Post Neon, een ontwerpduo van Vito Boeckx en Jim Brady die zich met een 20-tal ontwerpers kunnen presenteren dankzij Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, meervoudig is. Zij creëren digitale ervaringen en fysieke installaties, verkennen alternatieve realiteiten met fysieke en niet-fysieke ruimtes. Jim Brady studeerde vorig jaar af aan de DAE met Immersive Journalism, een fluïde verhaalvorm van journalistiek, augmenented reality en storytelling. Met Broeckx is hij nu verantwoordelijk voor het artwork voor het Nederlandse hiphopfenomeen Ronnie Flex. Van innovatieve factfinding naar de digitalisering van hiphop, een traditionele cultuur die juist is gefundeerd op ouderwetse skills als dj-en, graffiti en breakdansen. Van high naar low – en keepin’ it real.
Modeontwerper Iris van Wees, genomineerd voor een Dutch Design Award in de categorie Young Designer, maakt evenmin onderscheid tussen digitaal en analoog. In de speciaal ontwikkelde Iris-van-Wees app vind je kleding en accessoires die in de materiële wereld niet bestaan. Althans, niet letterlijk. Haar ontwerpen worden gedragen op sociale media of in games maar versterken tegelijkertijd onze offline identiteit . Van Wees is een pionier in de transitie van een zichzelf vernietigende de mode-industrie naar een eigentijdse verbeelding van identiteit met echte en virtuele kleding. Heel opvallend: met een visuele taal die teruggrijpt op de jaren tachtig. Oud én nieuw, ook dat.
Selfies van Rembrandt
De discrepantie tussen een echte en een zelfgeschapen realiteit wordt ook uitgediept door Leanne van Hees met haar Modern Masters. Inspelend op de selfie-cultuur kunnen bezoekers van het Rijksmuseum met deze installatie een zelfsportret van zichzelf maken in de stijl van de bewonderde schilderijen. Jouw hoofd gezicht dat opeens tussen de Staalmeesters van Rembrandt staat.
Van jezelf een kostbaar kunstwerk maken – waarom ook niet. Het concept van individuele schoonheid staat immer al lang niet meer vast. De Spaanse kunstenaar/ontwerper Ines Alpha heeft een virtuele make-up ontwikkeld, waarmee ze vrijelijk fantaseert over hoe ver we kunnen gaan in het customizen van schoonheid. Want zeg nou zelf, waarom zou je een peperduur Chanel-truitje trui aandoen, als je ook een bloemengezicht kunt dragen? De facefilters van Alpha zijn te zien bij het art& tech festival Manifestations.
Zelfhulp-design
Ontwerpers lopen voorop bij het aftasten van deze grenzen, zo hoort het ook. Maar niemand hoeft nog een brave volger te zijn. In Mu op Strijp-S staat deze hele week The Self Design Academy van Mieke Gerritzen & Angelique Spanninks. Geïnspireerd op de toenemende populariteit van de zelfhulpindustrie worden achttien creatieve strategieën en technieken van evenzoveel kunstenaars en ontwerpers getoond waarmee we onszelf kunnen ontwikkelen. Naom Youngrak Son heeft het facefilter Becoming Noam ontwikkeld, waar zij haar eigen gezicht over dat van andere kan plaatsen. Zo kan zijn elke gewenste persoonlijkheid aannemen.
Ga vooral even rondlopen, The Self Design Academy is een welkome fysieke ervaring tussen alle schermtijd deze week. Maar vergeet ook niet weer in te loggen. Er is immers ook nog het Self Design Academy Share-program, met lezingen, presentaties en performances. Elke dag, tegelijkertijd in real life en op het internet.
Kijk ook naar For Starters het dagelijkse ochtendprogramma van DesignDigger voor DDW-TV