Nieuws

Corona-files #12 – verstilde fotocampagne van Foscarini verbeeldt thuisleven in lockdown

Echte mensen, echte huizen, echte verhalen – dat was de opdracht die Foscarini gaf aan de Italiaanse fotograaf Gianluce Vassallo. Hoewel de reportage lijkt geschoten op het hoogtepunt van de corona-pandemie, werkte Vassallo meer dan een jaar aan deze productie. Hij bezocht hiervoor zeventien woonhuizen op in vijf wereldsteden op drie continenten: Napels, Venetië, Kopenhagen, Shanghai en New York. De fotograaf stapte in het leven van de bewoners, filmde en fotografeerde ze in de intimiteit hun huis, tijdens hun dagelijkse rituelen. 

Huiselijk leven

Talloze merken probeerden de afgelopen weken om met clichématige campagnes in te spelen op de snel veranderende Corona-actualiteit – van verzekeringsmaatschappijen die ‘veilig en kalm’ zijn tot automerken die ‘taking care’ en zelfs ’going slow’ als uitgangspunt kiezen. Op de achtergrond vaak sombere pianotonen en glimlachende zwaaiende mensen. Uitgerekend een campagne die al een jaar geleden is gepland, legt de vinger feilloos op de tijdsgeest met ingetogen foto’s van huiselijk leven.  

Magie van licht

Opvallend is dat de lampen slechts een bijrol spelen in deze actuele campagne. Het zijn de mensen in hun zelf geschapen woonomgeving centraal staan. Juist deze alledaagse context heeft een verrassend inzicht in hoe vanzelfsprekend en tegelijkertijd magisch licht kan zijn. En hoe onmisbaar vooral. De ruimte waarin de avontuurlijke designlampen van Foscarini fungeren zijn halfverduisterd, waardoor zowel de aan- als afwezigheid van licht invoelbaar wordt. Door deze schemerige, bijna dromerige sfeer wordt de buitenstaander wordt uitgenodigd om mee te dwalen in deze intieme leefwerelden. Elk huis met zijn eigen het licht met ramen op het noorden of juist de gloedvolle zon van Zuid-Europa.

Gianluce Vassallo schoot voor Foscarini eerder al indringende fotoreportages waarbij de lampen werden geplaatst in straatbeeld of van het productieproces in de werkplaatsen van de Italiaanse lampenproducent.

De fotograaf laat zich voor zijn hyperrealistische beeldkeuze inspireren door hoogtepunten uit de grootse Italiaanse cinema waarin huiselijkheid en intimiteit een belangrijke rol spelen, zoals de iconische film Una giornata particolare en andere films van regisseurs als Ettore Scola en Michelangelo Antonioni.

Meer foto’s uit de serie Vite van Gianluce Vassallo zijn HIER te zien.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *