Een gezichtsmasker kun je – naast bescherming van je gezondheid en die van anderen – zien als een esthetisch en persoonlijk symbool. Als je met kleding je identiteit wil uitdragen, is het mondkapje daarbij een in het oog springende nieuwkomer.
Bas Kosters reageert op de coronacrisis met de bekende piemel-signatuur van poppy prints en bijgeleverde vrolijkheid. Het masker is dubbellaags met ruimte voor een filter. Het is verkrijgbaar in twee maten met verstelbare strikken achter de oren, om tot een zo sluitend mogelijke pasvorm te komen. Alle maskers zijn gemaakt met stoffen uit het archief van de ontwerper. Zo heb je voor 25 euro een stukje modehistorie in bezit.
Nominette, dat al 100 jaar naamlabels (nominetjes) voor in kleding fabriceert, komt met een rechthoekige masker met ingewoven grafische print. Het dicht geweven mondkapje van polyester garens bestaat uit gecertificeerd oekotex van de al 120 jaar opererende textielfabriek Van Engelen & Evers uit Heeze. EE kocht Nominette in 2009 en heeft momenteel een samenwerking met Alissa + Nienke. Het draagcomfort is voor een simpel recht lapje met zelf op maat te maken elastiek verrassend goed. Een set van 3 mondkapjes (goud, zilver en koper) kost 17,50 euro.
Dit gezichtsmasker van het Amsterdamse ByBrown tailoring spaart je oren. Waar je het gangbare model mondkapje met twee lussen achter je oren haakt (wat na verloop van tijd snijlijnen en drukpunten veroorzaakt), doet tech-fashion-ontwerper en maker van de RainDress Melanie Brown het slimmer. Haar gezichtsmasker draag je met een elastiek rond je hoofd wat veel prettiger draagt. Het dubbellaags anatomische masker, met verwisselbaar en wasbaar HEPA-filter, sluit bovendien beter af. Voor ieder verkocht masker (17,50 euro) wordt een exemplaar gedoneerd.
Het Nederlandse jeansmerk G-Star werkt aan een RAW Protection gezichtsmasker met veelbelovende eigenschappen. Het dubbellaagse biokatoen en polyester masker met antibacteriële finish voldoet aan PM2.5 en PM0.3 dat niet alleen virusdeeltjes maar ook pollen, rook, allergenen en andere ziekteverwekkers tegenhoudt. De ergonomische vorm sluit aan op het gezicht. Set van 5 voor 50 euro.
De makers achter The Fashion Filter zijn wearablesguru Marina Toeters, onderzoeks- en technologiestudio LabeledBy en de productie is in handen van Fashion Tech Farm in Eindhoven, met steun van de TU/e, Epson en (wederom) Ee Labels uit Heeze. Er zijn mondmaskers met een kleurverloop, een strakzwarte of grafische print en een kunstwerk van Loes van Reijmersdal. De stretchy maskers zijn er in drie maten en worden geleverd met drie verwisselbare 3-laags filters (PP80, Viscose, PP20) voor een prijs van 35 euro. Heb je een eigen patroon in gedachten, dan kun voor 18 euro een doe-het-zelf pakket kopen met dezelfde drie filters erin.
Sjaak Hullekes en Sebastiaan Kramer omarmen in hun merk Hul le Kes graag imperfecties. Onder de niet-medische mondmaskers is dit handgemaakte masker nagenoeg perfect: een dubbele laag waar een eigen filter tussen past, geleverd in 3 maten met een metalen neusstukje om echt goed af te sluiten. Prijs 17,50 euro.
Over het nut van het dragen van een mondkapje
Vanaf 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje in het openbaar vervoer verplicht. Heeft het dragen van een masker nut? Een niet-medisch masker voorkomt ten eerste dat je je neus en mond aanraakt. Met een filter of papieren zakdoek tussen de twee lagen stof, zal het tot op zekere hoogte voorkomen dat je met een nies of hoestbui anderen besmet. Wanneer je het om de 4 uur vervangt, en regelmatig wast, moet zo’n masker helpen.
Wat dachten jullie van het gebreide mondmasker gemaakt in het TextielLab en te koop in de (web)shop van het TextielMuseum. Ontwerp is van jonge interessante ontwerpster Yamuna Forzani.