Elke maand presenteren DesignDigger en CreativeNL een ‘leader’ uit de Nederlandse creatieve industrie. Deze interessante voorlopers wisselen telkens, de zes vragen staan vast. Met dit keer: Niek Pulles, Senior Concept Designer bij Nike in Oregon, VS: “In de VS worden creatieven veel beter betaald. Daar kan Nederland van leren. Pay your creatives!“
Je zou Niek ‘HEYNIEK’ Pulles is de in-house creatieve disrupter en connector van Nike kunnen noemen. Recent verkende hij de mogelijkheden van een glue less shoes en designing with the soil in mind. Kortom, bij Nike ontwerpen we met de planeet in gedachten, maar we zijn natuurlijk ook nog lang niet perfect!”
Lees meer de kract van Nike-logo: LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging
Drijfveer
Waarom ben je gaan doen wat je doet? Welk (maatschappelijk) probleem wil je oplossen – waar gaat je hart sneller van kloppen? “Wat me het beste bevalt is werken in teamverband. Mijn hart gaat sneller kloppen als ik zie dat ik via mijn werk en met ons team mensen samen heb kunnen brengen om creativieit te vieren. Om uit te kunnen leggen hoe we iets nieuws tot stand hebben gebracht, om het ontwerpproces te kunnen laten zien en mensen erbij betrekken. Dit kan zoals gezegd door middel van een activatie, een workshop of een expositie. Groepsverband en co-creatie is de verbindende factor in ons team en de reden waarom ik doe wat ik doe. Ik kom uit een gezin van zes (!) jongens en wij deden alles samen. Je kon rekenen op elkaars talenten. Zo zie ik dat binnen mijn werk ook: het kunnen vertrouwen op de talenten die je collega’s hebben om samen goed of geweldig werk af te leveren.”
Nederlandse creativiteit
Creativiteit is essentieel voor vernieuwing, wat is in jouw ogen de kracht van Nederlandse creativiteit? En welke kansen zie jij voor Nederland? “De kracht van Nederlandse creativiteit is in mijn ogen en op basis van mijn eigen ervaring: snelheid, humor en nieuwsgierigheid. Qua snelheid bedoel ik vooral dat het in Nederland veel makkelijker is om dingen/creaties voor elkaar te krijgen. Men helpt elkaar als het gaat om uitvoering en productie. Je kunt in Nederland met gemak iemand vinden die iets voor je kan lassen, watersnijden, 3D-printen, noem maar op. Dat gaat in vele landen veel moeizamer. Humor hoef ik niet uit te leggen, daar zijn we gewoon goed in; dat zal wel iets met onze onderdrukte aard en intense taal te maken hebben. En nieuwsgierigheid zit in ook onze aard, omdat we zo klein zijn en willen ontdekken hoe we dingen beter kunnen doen om te kunnen groeien.”
Buitenland
Internationaal opereren is (financiële) risico’s durven nemen en uit je comfortzone stappen – wat is je mooiste ervaring op dat vlak tot nu toe en je belangrijkste advies om met anderen te delen? “In Nederland kon ik maar net rondkomen als freelancer, terwijl in de VS creatieven veel beter betaald worden. Pay your creatives! Daar kan Nederland misschien nog iets van leren. Mijn ‘spannendste’ ervaring was dan ook het onderhandelen van mijn salararis. Daar wist ik maar weinig vanaf en wellicht had ik meer kunnen vragen. Daar moeten wij creatieven wellicht allemaal beter in worden.”
Kennis
Een manier voor de Nederlandse creatieve industrie om zich verder te kunnen ontwikkelen en innovatie te kunnen versnellen, is via kennisuitwisseling met andere landen. Hoe ontwikkel jij je verder, in hoeverre doe jij internationale kennis op of wissel je die internationaal uit om verder te komen? “Ik heb door mijn baan een spoedcursus gekregen in internationaal opereren. Een project in Milan werkt zo anders dan bijvoorbeeld een project in Seoul. Het besef is groot dat ik de enorme luxe heb om in zoveel verschillende steden te mogen creëren. Je leert er ontzettend veel van. Met name in communicatie en onderhandelingen om tot je gewenste creatie te komen. Je leert vooral subtieler om te gaan met anderen. Het omarmen van andere culturen en manieren van werken. Het respect hebben voor hoe anderen het anders doen. Dat luistert nauw, maar als het lukt, zit daar een enorme kracht en vernieuwing in.”
Toekomst
Hoe kijk je naar de toekomst? Ben je hoopvol of somber?
“Somber over de toekomst is een logisch eerste antwoord, met alles wat er in de wereld gaande is. Maar ik ben vol hoop. Gek genoeg zie ik ook altijd hoop als ik jongere mensen ontmoet. Of als ik een pasgeboren kind van een vriend vasthou. Die simple glimlach van een kind geeft me de hoop dat er nog zoveel goeds is om voor te creëren, te bouwen en te blijven fantaseren over een wereld waarin we allemaal gelukkig en samen door één deur kunnen. Die hoop zal ik nooit opgeven en ik denk dat daar ook de ware innovatie in zit. Ontwerpen en innoveren vanuit je bezieling.’
Uitsmijter
Tenslotte, als jij op een zeepkist staat met een stuk karton en tekst daarop – wat zou daarop staan? “Lekker cliché, omdat ik voor het merk werk dat dit elke dag als uithangbord heeft, maar ik zweer er zelf al jaren bij: Just Do it!”