Nieuws

‘Do It Ourselves’ is eerste boek over post-crisis design

Het boek DO IT OURSELVES. A new Mentality in Dutch design zoomt aan de hand van 197 projecten in op een generatie ontwerpers die bevlogen en optimistisch is, maar ook pragmatisch met oog voor schoonheid. Humor en het concept als bijna obligate instrumenten zijn verruild voor engagement en experimenteel onderzoek. Het alombekende Dutch design heeft daarmee een scherpe koerswijziging gemaakt.

Dit is een tijd van extreme veranderingen en uitdagingen maar ook van kansen en mogelijkheden. Ontwerpers kunnen en willen daarin een cruciale rol spelen. Na een diepgevoelde economische crisis dreigt inmiddels een permanente staat van crisis. Tekort aan grondstoffen en energie en een overschot aan co-2 en politieke instabiliteit. Dit is de laatste generatie ontwerpers kunnen zijn die 11 september en de directe gevolgen ervan bewust heeft meegemaakt. Ze zijn zich daarom hyperbewust van de kwetsbaarheid van de wereld. Jonge ontwerpers zijn gevormd door een rauwe realiteit maar reageren met positieve veerkracht. Dit besef is richtinggevend voor hun ontwerppraktijk en loopt daarom als een rode draad door dit boek.

De post-crisis generatie ontwerpers heeft drie drie wezenskenmerken:

Onderzoek – Dat kan praktische en pragmatisch zijn, bijvoorbeeld naar slimme of duurzame materialen. Maar het kan ook experimenteel en speculatief zijn, bijvoorbeeld in het formuleren van alternatieve producten en diensten. Onderzoek wordt daarbij niet meteen dichtgesmeerd met praktische bezwaren maar bestaat uit fantasievolle suggesties voor de toekomst.

SAM – Arvid & Marie

Samenwerking – Maatschappelijke veranderingen in goede banen leiden vergt aanpassingsvermogen en creativiteit. Eigenschappen waarin ontwerpers zijn geschoold. Maar in een wereld die steeds complexer wordt, voldoen pasklare ontwerpoplossingen niet meer. Dat vraagt om kennis van andere disciplines als wetenschap en techniek, politiek en beleid, medische zorg en maatschappelijk werk, ergonomie en economie, activisme en organisatiekunde maar ook scheppende disciplines als kunst, muziek, literatuur en zelfs andere ontwerpers. Dat dwingt de ontwerper in de bescheiden rol van teamspeler. Zet een bioloog aan tafel met een bedrijfskundige en productontwerper, dán wordt een bevlogen idee voor een duurzaam en maakbaar product kansrijk.

Sexual Healing – Nienke Helder

Bevlogenheid – Ontwerpers worden gedreven door een gevoel van noodzaak. Ze zijn niet alleen betrokken bij wereld maar voelen een verantwoordelijkheid ervoor. De productiviteit waarmee ze werken en netwerken is ongekend. Wat ze voortdrijft is een rotsvast geloof in de kracht van design. Een geloof dat ze met design kunnen bijdragen aan een betere wereld. Hun positie is middenin die wereld.

Het boek wordt ingeleid met een krachtig essay. De 197 projecten zijn verdeeld over de daaropvolgende acht hoofdstukken, elk ingeleid met een kort essay en verdiept met een interview met toonaangevende jonge ontwerpers. De geïnterviewde ontwerpers zijn: Frank Kolkman, Gabriel A. Maher, Xandra van der Eijk, Dave Hakkens, Olivier van Herpt, Manon van Hoeckel, Chloé Rutzerveld en collectief Envisions.

De hoofdstukken zijn onderverdeeld in thema’s als Slow Tech (over technologie die menselijke warden als uitgangspunt heeft) Beyond Green (over de veranderende natuur en het Antropoceen) en All Inclusive (over diversiteit, multiculturaliteit en emancipatie). Het laatste negende hoofdstuk is gewijd aan de vele design manifesto’s die de afgelopen jaren zijn verschenen.

Sheltersuit – Bas Timmer

De nieuwe mentaliteit van Nederlandse ontwerpers is daadkrachtig, soms ronduit optimistisch, maar ook pragmatisch. Ontwerper van nu laveren behendig tussen conceptuele vergezichten over robotisering of praktische interventies in juridische ongelijkheid. Ze zetten wetenschappelijke kennis voor slimme energiewinning of maken een kunstzinnige statement over privacy. Maar altijd wordt gedacht in kansen en oplossingen, niet in problemen en obstakels. Er wordt vertrouwd op instinct en intuïtie. Ontwerpers zijn denker en doener ineen. En ze wachten niet tot ze worden gevraagd om mee te denken. Ze doen het zelf!

Do It Ourselves – A New Mentality in Dutch Design. Jeroen Junte

(nai/010 Publishers, ISBN 978-94-6208-520-6)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *