De Milaan Design Week is hét designevenement van het jaar. Wat waren de hoogtepunten en wat de dieptepunten die daar in april werden gepresenteerd? En wat waren de dominante trends? Het komt allemaal voorbij op DesignDigger LIVE op woensdag 24 mei (20-21.30u) in Pakhuis de Zwijger.
Aanmelden kan hier: DesignDigger LIVE – Best of Milan 2023
Na drie magere corona-edities was er vorige maand eindelijk weer een volwaardige Milan Design Week. Met ruim duizend presentaties van interieurlabels, ontwerpers en luxemerken is Milan Design Week te groot om alles in één week te zien. Daarom blikt DesignDigger traditiegetrouw terug op dit design extravaganza. Verwacht een overzicht van het beste, slechtste, mooiste, lelijkste, raarste en ordinairste van de Milan Design Week op DesignDigger LIVE op 24 mei (20-21.30u) in Pakhuis de Zwijger.
Lees ook dit overzicht van de belangrijkste trends van Milan Design Week: ‘Ouderwets’ levendige Milan Design Week biedt inspirerende creativiteit maar blijft behoedzaam
Borre Akkersdijk, Byborre
Met zijn textiellabel Byborre maakte ontwerper Borre Akkersdijk dit jaar veel indruk met zijn presentatie in het monumentale Castello Sforzesco. In dit 16de-eeuwse kasteel organiseerde hij een mini-textielbeurs met en uitgebreid lezingen programma over de toekomst van duurzame textielproductie. De hele industrieketen wordt belicht: van het inkopen van materialen tot het maken van afgewerkte producten. Informatieve exposities geven een beter inzicht in de complexiteit en uitdagingen in de textielbranche. Gedurende drie dagen organiseren Byborre en partner Nieuwe Instituut een serie paneldiscussies om experts samen te brengen en te nieuwe vormen transparantie, samenwerking en co-design te verkennen.\
Lees ook dit interview: Borre Akkersdijk: “De missie van Byborre is een duurzamere textielindustrie. En creatiever en innovatiever!”
Frederik Duerinck, Algorithmic Perfumery
Voor het Nederlandse designlabel Moooi ontwikkelde het kunstenaarsduo Algorithmic Perfumery (kunstenaar-technoloog Frederik Duerinck en geurontwerper Anahita Mekanik) de op maat gemaakte interieurparfumlijn Every Human. Op basis van een tiental vragen over je persoonlijkheid stelt een algoritme jouw ideale huisgeur samen. Dit aroma wordt vervolgens op maat gemaakt door een ingenieuze installatie van 48 flacons met aroma’s als muskus, citrus, melk en thee. Aan het einde van de installatie rolt jouw ‘hyperpersoonlijke huisgeur’ van een kleine lopende band. De intrigerende geurinstallatie voegde een zintuigelijke ervaring toe aan design. Bovendien is Every Human is een intrigerende verbeelding van de invloed die kunstmatige intelligentie kan hebben op onze woonomgeving.
Wendy Plomp, Dutch Invertuals
Wendy Plomp is medeoprichter van het designplatform Dutch Invertuals uit Eindhoven. Dat heeft zich de afgelopen veertien jaar heeft bewezen als podium voor experimenteel design en aanstormend talent. Na drie jaar afwezigheid in Milaan had Dutch Invertuals een indrukwekkende presentatie in het Isola Design District met een verkenning van de werkomgeving van de toekomst. Te zien waren speculatieve prototypes met een nadruk op het gebruik van duurzame materialen, het faciliteren van ontmoeting en uitwisseling, en het creëren van nieuwe rituelen. Deze presentatie Objects for a New Kind of Society: the way we work biedt een avontuurlijke kijk op het kantoor van morgen. Tegelijkertijd worden de concepten van de acht deelnemende ontwerpers later dit jaar daadwerkelijk gerealiseerd in een kantoor.
Wisse Trooster, Dutch Corner
De Nederlandse ontwerper én cultureel-ondernemer Wisse Trooster is de drijvende kracht achter de Dutch Corner, de Nederlandse deelname aan Isola Design District, een van de opkomende locaties tijdens de Milan Design Week. De focus ligt hierbij op jong talent en een ambachtelijke werkwijze. Daarnaast cureerde Wisse de groepsexpositie Rising Talents met vijf alumni van Design Academy Eindhoven, ook in Isola Design District . In totaal zijn in deze wijk meer dan 40 presentaties en installaties met bijna 300 internationale ontwerpers, ontwerpstudio’s, makers en fabrikanten te zien.
Sanne Bolten, The New Stijl
Sanne Bolten is redacteur van The New Stijl, een vuistdik boek dat begin dit jaar verscheen en een overzicht geeft van de actuele stand van zaken in Dutch Design. Meer dan vijftig jonge en gevestigde creatieven worden in dit boek van uitgeverij Mendo gepresenteerd. Tijdens Milan Design Week organiseerde The New Stijl een serie Talks met de creatieven uit het boek. Sanne zal een drietal talenten ontwerpen uitlichten die zij scoutte op Milan Design Week die weliswaar niet het boek staan maar daar wel heel goed in hadden kunnen staan.