Een overzicht van de designexposities in 2023 om naar uit te kijken. Van skateboarden in Londen tot porseleinkoorts in Friesland. Maar ook de viering van een Escher-jaar en de toekomst van ons geld.
Sneller, beter, mooier – de vormgeving van de vooruitgang
Designmuseum, Den Bosch. 4 maart 2023 t/m 3 september 2023
Het design van de minste weerstand, dat is de één van de belangrijkste ontwerpprincipes van de moderne tijd. Dat begon allemaal in de jaren 30 van de twintigste eeuw. Op de vleugels van nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap en industrie maken ontwerpers van de streamline’ stijl een symbool van de vooruitgang. Vierkante vliegtuigen van hout en textiel worden ranke reuzen van blinkend aluminium. Logge stoomtreinen worden als zilveren kogels. Auto’s zijn niet langer koetsen zonder paarden maar razen over de nieuwe snelwegen met hun vloeiende, gesloten vorm.
Gestroomlijnd design verkoopt, en álles kan gestroomlijnd worden – van strijkijzers tot typmachines. In onze tijd streven we naar gestroomlijnde organisaties en is de droom van ongehinderde snelheid nog steeds terug te zien in de sport. Design Museum Den Bosch neemt dit streamlined design onder de loep in een ronkende tentoonstelling Sneller, beter, mooier – de vormgeving van de vooruitgang. Trap je gaspedaal in en ervaar de fascinerende snelheid. Ervaar de jacht op de milliseconde, en beleef de hoogtijdagen van streamlined design.
Sneller, beter, mooier – de vormgeving van de vooruitgang vloeien design, kunst, natuur en techniek samen tot één pijlsnelle ervaring. In de eerste tentoonstellingszaal verken je de geschiedenis, betekenis en toekomst van de stroomlijn. Hier vind je unieke ontwerpen en kunstwerken, spectaculaire voertuigen, sportuitrustingen en bijzondere modellen, waarvan sommige voor de allereerste keer in Nederland te zien zijn. In onze tweede zaal ontdek je met het hele gezin de techniek achter de stroomlijn, en maak je zelf gestroomlijnde ontwerpen.
Lees ook het overzicht van de Beste Designexposities van 2022: De beste designexposities van 2022 – van virtual fashion tot ‘female gaze’
De toekomst van ons geld. Carlijn Kingma & Follow The Money
Kunstmuseum, Den Haag. 15 april 2023 t/m 10 september 2023
Hoe zit ons geldstelsel in elkaar? Wie hebben er invloed op? En werkt ons financieel systeem wel voor iedereen? Deze vragen staan centraal in het nieuwste project van kunstenaar en cartograaf Carlijn Kingma in samenwerking met het platform Follow the Money. Vanaf april 2023 staat in de Projectenzaal van Kunstmuseum Den Haag de tentoonstelling De toekomst van ons geld centraal. Aansluitend is in er een tentoonstelling in Rijksmuseum Twenthe van 16 oktober 2022 t/m 29 januari 2023. Waarin Kingma inzoomt op het verleden.
De inrichting van het geldstelsel heeft grote invloed op onze economie, de verdeling van rijkdom en de manier waarop we met elkaar samenleven. En toch zijn er maar weinig mensen die werkelijk begrijpen hoe het geldstelsel werkt. Met haar laatste tekening Het waterwerk van ons geld brengt Kingma dit systeem in kaart om het voor een breed publiek toegankelijk te maken. Met behulp van de metafoor ‘geld als water’ brengt ze de wereld van het grote geld tot leven. De expositie De toekomst ons geld loodst de kijker door een landschap van onzichtbare geldstromen en verborgen krachten: een ontdekkingsreis naar de rol van geld in onze samenleving.
Lees dit interview met Carlijn Kingma: Carlijn Kingma: “Mijn architectuur is een getekende taal”
Carlijn Kingma (1991) is cartograaf van de maatschappij. Haar kaarten zijn opgebouwd uit architectonische elementen en structuren, waarin ze de systemen van onze samenleving analyseert en nieuwe vergezichten schetst voor de toekomst. Voor dit project werkt Carlijn samen met Martijn Jeroen van der Linden en Thomas Bollen. Van der Linden is lector New Finance aan de Haagse Hogeschool en onderzoekt sinds de crisis van 2008 de digitale toekomst van het geldstelsel. Bollen is financieel econoom en onderzoeksjournalist bij Follow the Money. Op de Follow the Money ontvouwt zich in de komende maanden onder de noemer ‘De ontrafeling van ons geldstelsel’ een uitgebreid dossier.
Stoel neemt Stelling.
Centraal Museum, Utrecht. 23 september 2023 t/m 14 januari 2024
Stoel neemt stelling is een ode aan de stoel. Aan de stoel als experiment, de onverwachte stoel, de activistische stoel en de stoel in de kunst. Ontwerpers, kunstenaars en gebruikers komen aan het woord over de vele vormen en betekenissen van dit alomtegenwoordige zitobject. We tonen meer dan 100 verrassende stoelen die op het gebied van materiaal, techniek, of juist sociaal-maatschappelijk vooruitstrevend zijn. Kortom: stoelen die stelling nemen!
In Stoel neemt stelling vertellen we onverwachte verhalen over de stoel, zijn maker en zijn gebruiker. Dat doen we niet alleen aan de hand van bekende stoelen, maar juist door veel ontwerpen en kunstwerken te tonen die minder bekend zijn bij het grote publiek. We maken ruim baan voor stoelen die de blik verruimen, vragen oproepen en maatschappelijke zaken aan de kaak stellen. Zo tonen we werk van onder meer Anna Aagaard Jensen, Christo en Jeanne-Claude, Mina Abouzahra, Joseph Kosuth en Victor Sonna. Niet alleen in de selectie, maar ook in de presentatie van de stoelen kunt u zich verwonderen en laten verrassen: Joost van Bleiswijk (1976) is zowel co-curator als vormgever van de tentoonstelling.
Lees een interview met Joost van Bleiswijk: INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”
De eindeloze wereld van Escher
Diverse locaties in Den Haag
Van optische illusies en onmogelijke architectuur tot natuurgetrouwe landschappen: het werk van Maurits Cornelis Escher (1898-1972) bevat het allemaal. In 2023 is het 125 jaar geleden dat de kunstenaar werd geboren. Met de grootste museale Eschercollectie ter wereld vormen Kunstmuseum Den Haag en Escher in Het Paleis het centrum van dit bijzondere jubileumjaar.
Vogels die in vissen veranderen, water dat omhoog stroomt, twee handen die elkaar tekenen. Op meesterlijke wijze transformeert M.C. Escher een blanco vel papier tot zijn eigen oneindige werelden, waarin hij speelt met de perceptie van de kijker. Zijn virtuoze metamorfoses en regelmatige vlakverdelingen verwonderen en inspireren bezoekers aan zijn tentoonstellingen wereldwijd. Met vier tentoonstellingen in Kunstmuseum Den Haag en Escher in Het Paleis, plus tal van activiteiten met culturele partners, scholen, wijken en ondernemers in de stad wordt Den Haag in 2023 stad van Escher. Tijdens het jubileumjaar zal een aantal gebouwen in het centrum van de stad worden aangekleed in Escherstijl. Dit zijn de vier hoofdexposities:
- Escher: Eeuwigheid en oneindigheid
t/m 12 februari 2023 in Escher in Het Paleis - Escher – Andere wereld
18 februari 2023 – 10 september 2023 in Kunstmuseum Den Haag - De ontdekker van Escher: Samuel Jessurun de Mesquita
18 februari 2023 t/m 1 oktober 2023 in Escher in Het Paleis - Net als Escher
3 november 2023 t/m 24 maart 2024 in Escher in Het Paleis
Porseleinkoorts
Princessehof, Leeuwarden. 14 oktober 2023 t/m 1 september 2024
Porseleinen beesten van meer dan een meter hoog; goud, zoete pastelkleuren, exuberante schilderingen en opengewerkte kunststukken: in de loop van de achttiende eeuw wordt Europa bevangen door porseleinkoorts. Twee vorstenhuizen storten zich in een concurrentiestrijd vol intriges, spionage en dramatiek. Samen ontketenen ze een rage die zich uitstrekt over Europa en zelfs nu nog haar sporen nalaat. Een zinderend verhaal over het ontstaan van het Europese porselein, vertelt door twee iconische personen uit deze turbulente tijd: Augustus de Sterke (1670 – 1733), oprichter van de Meissen porseleinfabriek in Duitsland, en Madame de Pompadour (1721-1764), beschermvrouwe van de Sèvres porseleinfabriek in Frankrijk. Porseleinkoorts in Princessenhof in Leeuwarden biedt een inkijkje in de roerige achttiende eeuw en een ode is aan het ambacht. De tentoonstelling bevat de mooiste objecten uit Dresden en Sèvres, die nu voor het eerst (en misschien wel voor het laatst!) naar Nederland reizen.
Surreal Science–Wonderkamer van Kunsten & Wetenschap
Teylers Museum, Haarlem. Van 17 februari t/m 3 maart 2023
De tentoonstelling Surreal Science in het Teylers Museum – het oudste museum van Nederland – toont een selectie van circa 200 19e-eeuwse voorwerpen uit zijn verzameling, bijeengebracht door de Italiaanse kunstenaar Salvatore Arancio. Hij combineerde ze met zijn eigen kunstwerken en presenteert ze in een installatie van zijn hand. Afgietsels, mineralen, fluweel, ivoor, glas, opvallend geïllustreerde boeken, prenten, tekeningen en anatomische modellen: Arancio brengt dit alles tot leven door vermenging met eigen objecten en video’s waardoor de verzamelobjecten in een geheel nieuw perspectief geplaatst worden. Een fascinerende kruisbestuiving van kunst en wetenschap met uitvergrote bloemen van papier-maché, een opgezette pad, twee opengewerkte mensenschedels van gips, toverlantaarnplaatjes met uitgestorven dieren of levensechte anjers gemaakt van bijenwas.
Teylers opende zijn deuren in 1784 en is nu bekend als het oudste museum van Nederland met een collectie die uniek is in de wereld. Hier werden kunst én wetenschap gestimuleerd en werden de aarde en het leven in kaart gebracht. Al sinds de opening is het een plek om je te verbazen en verwonderen over eeuwenoude fossielen, schitterende stenen, vernuftige apparaten, kostbare boeken, fascinerende munten en penningen, fabelachtige tekeningen en romantische schilderijen.
Skateboard
Design Museum, London. Vanaf 20 oktober 2023
De tentoonstelling Skateboard brengt de ontwerpevolutie van het skateboard van de jaren 50 tot nu in kaart. Het Design Museum Londen toont innovatieve skateboards en componenten, naast skatefotografie en -video, compleet met originele soundtracks. Het volgt hoe skateboarders trottoirs, zwembaden en skateparken hebben overgenomen door nieuwe boards te ontwerpen die passen bij hun prestaties, stijl en omgeving. Samengesteld en ontworpen door industrieel ontwerper én skater Jonathan Olivares wordt dit de eerste tentoonstelling zijn die de evolutie van skateboarddesign zo gedetailleerd onderzoekt. Het brengt in kaart hoe skateboarden zich heeft aangepast aan verschillende stedelijke omgevingen, waarbij elk decennium nieuwe technieken produceert. Het zal de stad ook door een ander paar ogen laten zien, met stedelijke ruimtes en straatmeubilair zoals banken, leuningen en brandkranen die elk hun eigen unieke obstakels en uitdagingen bieden.