Interview

CreativeNL Leader 6 – Bas Timmer van Sheltersuit: “Ik geloof in praktische oplossingen”

Bas Timmer  is ontwerper van de Sheltersuit, dat wereldwijd jassen annex slaapzakken voor daklozen maakt. Meer dan 20 duizend daklozen hebben een warmer onderkomen – van Griekenland en de VS tot Australië. De Sheltersuit Foundation heeft ateliers in Enschede en Zuid-Afrika, met een distributietak in Amerika. Sinds 2022 is er ook het high-end streetwear merk Sheltersuit Label.

Drijfveer

Waarom ben je gaan doen wat je doet? Welk (maatschappelijk) probleem wil je oplossen – waar gaat je hart sneller van kloppen? “Mijn toewijding aan het bestrijden van dakloosheid komt voort uit de onacceptabele realiteit van mensen die zonder thuis leven. Ik geloof in praktische oplossingen en de kracht van innovatie om het leven van daklozen te verbeteren. Elk Sheltersuit dat we verspreiden, vertelt het verhaal van waardigheid en biedt directe bescherming aan mensen in nood.”

Nederlandse Creativiteit

Creativiteit is essentieel voor vernieuwing, wat is in jouw ogen de kracht van Nederlandse creativiteit? En welke kansen zie jij voor Nederland, waarop zouden we internationaal ‘vol’ in moeten zetten? “De Nederlandse focus op innovatie biedt kansen om duurzame oplossingen te creëren voor dakloosheid. Ons werk met Sheltersuit, voortkomend uit Nederlandse creativiteit en ondernemerschap, laat zien hoe kunst, design en mode kunnen bijdragen aan het verbeteren van levens van daklozen overal ter wereld.”

Buitenland

Internationaal opereren is risico’s durven nemen en uit je comfortzone stappen – wat is je mooiste ervaring op dat vlak tot nu toe en je belangrijkste advies om met anderen te delen? “Door je ook echt als buitenstaander op te stellen kun je anderen de ogen openen en zaken laten zien die voor anderen genormaliseerd zijn. Het delen van ervaringen, andere perspectieven en verhalen over grenzen heen kan waardevolle inzichten bieden en anderen inspireren om anders naar hun omgeving te kijken. Nederlandse creatieve doeners en denkers worden vaak gewaardeerd vanwege hun vermogen om innovatief en praktisch om te gaan met maatschappelijke vraagstukken. Onze benadering van het stimuleren van nieuwe perspectieven wordt internationaal als inspirerend gezien.”

“Mijn spannendste internationale ervaring was het nemen van financiële risico’s om Sheltersuit internationaal uit te breiden. Mijn advies is om met vastberadenheid en een duidelijke missie te handelen. Buitenlanders zien Nederlandse creatieve denkers vaak als innovatief en doelgericht. Een recente inspirerende internationale ervaring was tijdens een verblijf in Portland vorige winter. Wij gaven daar een workshop genaamd Designing for Houselessness met Niek Pulles aan Nike designers. De week begon met bezoeken aan lokale shelters, gevolgd door een design sprint om praktische oplossingen te ontwerpen die lokaal konden worden toegepast. Door gesprekken aan te gaan, konden we de ontwerpers anders laten kijken naar hun omgeving en samenleving. Het is essentieel om onze inzichten en innovaties te delen, zodat Sheltersuit kan evolueren en effectievere oplossingen kan bieden voor dakloosheid op een wereldwijde schaal.”

Kennis

Hoe ontwikkel jij je internationaal verder, in hoeverre doe jij internationale kennis op of wissel je die internationaal uit om verder te komen? “Ik ontwikkel mezelf voortdurend door internationale samenwerkingen aan te gaan en kennis uit te wisselen met organisaties en individuen wereldwijd. Het is belangrijk om kennis en innovatie te delen, waardoor Sheltersuit kan evolueren en effectievere oplossingen kan bieden voor dakloosheid op een wereldwijde schaal.”

Toekomst

Hoe kijk je naar de toekomst? Ben je hoopvol of somber? “We kijken hoopvol naar de toekomst, waar Sheltersuit blijft bijdragen aan een betere wereld. Het streven naar innovatie en creativiteit is de sleutel tot het oplossen van maatschappelijke problemen en het creëren van een kleurrijkere, meer verbonden samenleving.”

Uitsmijter

Tenslotte, als jullie op een zeepkist gaan staan met een stuk karton – wat staat daarop?  Your voice matters – let it be a force for good. Stand up for kindness!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *