De serie ICONISCH LOGO onderzoekt wat een effectief logo is. Want de logo’s zelf kennen we. Maar hoe zijn ze ontworpen – en waarom? Niet alle logo’s zijn een instant voltreffer. Het I♥NY van Milton Glaser (1929-2020) is dat wel.
Het logo uit 1977 bestaat uit de letters I♥NY, waarbij het hartje het symbool is voor ‘love’. Dit I Love NY logo wordt in 1977 gemaakt als onderdeel van een marketingcampagne om het toerisme in de staat New York te bevorderen.
Twin Towers
De opdracht: in de jaren 70 had New York te maken met economische problemen en een slecht imago als gevolg van criminaliteit, armoede en slechte voorzieningen als openbaar vervoer. De staat wilde het toerisme stimuleren en huurde Milton Glaser in om een marketingcampagne te ontwikkelen.
Het verhaal gaat dat Glaser het ‘I Love New York’-logo in een taxi tekent op weg naar een bespreking met zijn opdrachtgever. Hij maakt het in slechts enkele minuten uit de losse pols. In 2001 maakte hij ter gelegenheid van de aanslag op de Twin Towers een speciale versie van het logo: I♥NY more than ever. Een toeristisch logo wordt een symbool trots.
Oprecht en (niet-)commercieel
Het logo is een instant succes. De combinatie van de tekst “I♥NY” met een hartje is eenvoudig maar krachtig. Dit maakt het gemakkelijk te herkennen en te onthouden. Het hartje staat voor liefde, en de tekst “I Love New York” wakkert bij zowel bewoners als toeristen de liefde verder aan. Een dubbele boodschap is een bewezen reclametruc. Het heeft louter positieve associaties met New York City opgebouwd, zoals diversiteit, cultuur, kunst, en bruisende energie.
Het I Love New York-logo is een schoolvoorbeeld van effectief grafisch ontwerp dat een krachtige boodschap overbrengt en de identiteit van een stad en staat heeft versterkt. Het logo onderstreept het belang van uniek zijn en authenticiteit in citymarketing. Het “I Love New York”-logo is oprecht en wordt niet als een puur commercieel symbool ervaren. Het benadrukt dat een ogenschijnlijk spontane uitdrukking mensen aanspreekt en daarmee aantrekt. Het blijft voor altijd een iconisch symbool van liefde voor New York en een blijvend deel van de popcultuur.
Citymarketing
Het logo is bovendien een invloedrijk symbool voor citymarketing, niet alleen voor New York, maar ook als een inspiratiebron voor andere steden en regio’s over de hele wereld. Het is veelzijdig en kan worden toegepast in een rijke en diverse context; van toeristische promotie tot culturele evenementen. Al snel duikt het overal op: van T-shirts tot mokken tot posters, en wordt synoniem met de stad en de staat New York. Het leert steden dat een krachtig merk flexibel moet zijn en zich kan aanpassen aan verschillende behoeften en doelstellingen. Voor steden die vergelijkbare marketingcampagnes willen opzetten, laat het zien hoe een eenvoudig, krachtig ontwerp kan uitgroeien tot een wereldwijd herkenbaar symbool. Denk bijvoorbeeld aan I-AMsterdam tot Be-Berlin en zelfs Roermond, dat een onbedoelde parodie maakt.
In de moderne context van citymarketing is het ‘I Love New York’-logo een lichtend voorbeeld van hoe een eenvoudig maar emotionele boodschap de identiteit van een stad versterkt en bijdraagt aan het succes van de stad als bestemming voor toeristen, investeerders en ook bewoners. Het leert steden dat succesvolle branding draait om het overbrengen van een oprecht verhaal dat mensen raakt.
Esquire en Bob Dylan
Milton Glaser is een invloedijk ontwerper en kunstenaar, geboren op 26 juni 1929 in New York City, Verenigde Staten, en overleden op 26 juni 2020. Hij wordt beschouwd als een van de meest vooraanstaande grafische ontwerpers van de 20ste eeuw en heeft talloze bijdragen geleverd aan de wereld van grafisch ontwerp, illustratie en beeldende kunst. Glaser is betrokken bij het ontwerpen van talloze tijdschriften, waaronder het tijdschrift New York en Esquire, waarvoor hij beroemde covers creëert. Daarvoor is hij medeoprichter van het beroemde grafische ontwerpbureau Push Pin Studios in de jaren 50. Het bureau staat bekend om zijn innovatieve ontwerpstijl en heeft een aanzienlijke invloed op de ontwikkeling van grafisch ontwerp als kunstvorm. Beroemd is ook zijn poster voor Bob Dylan.
Milton Glaser is ook betrokken bij onderwijs en doceert aan de School of Visual Arts in New York City, waar hij veel jonge ontwerpers en kunstenaars inspireert. Zijn invloed op het gebied van grafisch ontwerp en de bredere wereld van kunst en cultuur kan niet worden overschat. Zijn werk heeft generaties van ontwerpers beïnvloed en zijn nalatenschap leeft voort in de vele creatieve en visuele aspecten van onze samenleving. Ook buiten New York.