Nieuws

De meeste NFT’s zijn inmiddels waardeloos. Toch blijft de technologie relevant

De overgrote meerderheid van NFT’s is inmiddels waardeloos, blijkt uit een nieuw rapport. Amper twee jaar na de stormachtige opkomst van deze digitale handel in kunst, design en curiosa blijkt dat ongeveer 23 miljoen mensen waardeloze investeringen hebben gedaan. Maar betekent dit het einde van de NFT? Nee!

In de wereld van cryptokunst en digitale verzamelobjecten zijn er veel ups en downs geweest. Recent onderzoek van het digitale platform dappGambl laat zien dat de overgrote meerderheid van NFT’s momenteel als waardeloos wordt beschouwd. Twee jaar na de technologische trend die kunstenaars en beroemdheden meesleepte, blijkt uit een nieuw rapport dat maar liefst 95 procent van de mensen met NFT-collecties investeringen deden die weinig tot geen waarde meer hebben. Dat schrijft de Britse krant The Guardian.

Lees ook deze longread over NFT’s: Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

FOTO The Fabricant

NFT’s, of non-fungible tokens, waren ooit the next big thing in kunsthandel. Ze trokken niet alleen de aandacht van beroemdheden en kunstenaars, maar zelfs voormalige first lady Melania Trump was erbij betrokken. Een crypto-entrepreneur betaalde maart 2021 bijvoorbeeld ongeveer 2.5 miljoen euro voor een NFT van de allereerste tweet van voormalig Twitter-baas Jack Dorsey. In december 2021 lanceerde Melania Trump haar eigen NFT-collectie, genaamd Melania’s Vision met een uniek digitaal kunstwerk van haar ogen.

Gepaste zorgvuldigheid

Maar nu blijkt dat bijna 80 procent van alle NFT-collecties onverkocht blijft. Van de ruim 73 duizend NFT-collecties die het digitale platform dappGambl onderzocht, hebben er 69 duizend slechts een fractie van hun waarde behouden. De NFT-markt heeft dus een drastische neerwaartse verschuiving doorgemaakt. Dit benadrukt het belang van grondig ‘due diligence’ (de juridische definitie van ‘gepaste zorgvuldigheid’) voorafgaand aan elke aankoop, vooral als het gaat om waardevolle investeringen. De NFT-markt zit vol risico’s en biedt vooralsnog geen enkel uitzicht op stabiele prijzen, laat op vanzelfsprekende rendementen.

Zelfs één op de vijf van de topcollecties met NFT’s – dat zijn collecties die tot prijsstijgingen tot wel 100 procent hadden -heeft momenteel een basisprijs van nul. Oftewel: ze zijn effectief waardeloos. Bovendien wordt 41 procent van deze topcollecties gewaardeerd tussen de 5 en 100 euro, wat suggereert dat er weinig waarde aan deze activa wordt gehecht. Minder dan 1 procent van de collecties heeft een waarde van meer dan 5000 euro – een opmerkelijke afname in vergelijking met de miljoenendeals die de markt in 2021 domineerden.

Lees ook de longread: NFT FILES #1 De stormachtige opkomst van de NFT’s – en wat dat betekent voor design en architectuur

Milieu-impact

Naast financiële zorgen werpt het rapport ook licht op de milieu-impact van NFT’s. Het proces van het maken van NFT’s vereist enorme hoeveelheden energie, met een uitstoot van ongeveer 16.243 metrische ton CO2. Dit komt overeen met de jaarlijkse uitstoot van 2.048 huishoudens, 3.531 auto’s of de koolstofvoetafdruk van 4.061 passagiers die van Londen naar Wellington, Nieuw-Zeeland vliegen. Het onderzoek identificeerde ook bijna 200 duizend NFT-collecties zonder duidelijke eigenaars of marktaandeel, wat verdere vragen oproept over de duurzaamheid van deze markt.

Maar betekent dit het einde van NFT’s? Niet noodzakelijkerwijs. Ondanks de grilligheid van de markt geloven onderzoekers van cryptoplatform dappGambl dat NFT’s nog steeds een waardevolle plaats in de toekomst kunnen hebben. Om deze markt te laten overleven en blijvende waarde te behouden, moeten NFT’s historisch relevant zijn, vergelijkbaar met eerste editie Pokémon-kaarten, echte kunst of echte bruikbaarheid bieden.

Foto iStock

Speculatie en hype

Bovendien hebben NFT’s de deur geopend voor de waardering en verkoop van digitale kunstwerken. De technologie biedt  kunstenaars en ontwerpers een manier om hun digitale creaties wereldwijd te verkopen en erkend te worden voor hun werk. Dit heeft de kunstwereld verbreed en nieuwe mogelijkheden gecreëerd voor digitale kunstenaars om inkomsten te genereren. Ze kunnen hun werk verkopen aan verzamelaars van over de hele wereld zonder de beperkingen van fysieke galerijen en veilinghuizen. Sommige NFT-platforms hebben ingebouwde mechanismen om kunstenaars te belonen wanneer hun werken opnieuw worden verkocht op de secundaire markt.

Lees ook dit interview met NFT-pionier Andres Reisinger: NFT FILES #2 “Dit is hét kantelpunt in digitaal design”, zegt Andrés Reisinger, maker van de eerste NFT-meubelcollectie

FOTO Andres Reisinger

Daarbij heeft de NFT innovatieve kunstvormen gestimuleerd, zoals interactieve kunst en augmented reality-kunstwerken. Ook stimuleert het de ontwikkeling  van innovatieve verkoopstrategieën, zoals het bundelen van fysieke en digitale kunstwerken, of het creëren van beperkte edities van NFT’s met speciale privileges voor kopers. Ondanks de huidige uitdagingen en de waardeloosheid kunnen NFT’s nog steeds van belang zijn voor de kunst- en designmarkt.

Daarom kan de huidige neergang van de NFT-markt wellicht worden gezien als een les naar een meer duurzame en waardevaste toekomst. In plaats van alleen te focussen op speculatie en hype, zouden NFT-projecten moeten streven naar het creëren van intrinsieke waarde en relevantie voor verzamelaars en investeerders. Wie weet kan de NFT-markt een blijvende en vooral ook positieve impact hebben op de kunst- en verzamelwereld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *