Nieuws

Live-programma onderzoekt impact van VR en AR op design, journalistiek en (mentale) gezondheid

DesignDigger en Pakhuis de Zwijger verkennen in het drieluik ‘Tech for Society’ de impact van immersieve technologieën als VR en AR op de samenleving. Op dinsdag 16 mei (20-21.30u) is de slotaflevering. Daarin wordt onder de noemer XR onderzocht wat de mix van fysieke en virtuele realiteit kan betekenen voor onder meer de journalistiek en mentale gezondheidszorg; en hoe kan deze technologie meer toegankelijk worden?

‘De mogelijkheden van Extended Reality’. Dinsdag 16 mei (20-21.30u) in Pakhuis de Zwijger. Toegang gratis. Reserveren kan HIER.

‘Immersieve technologieën’ als virtual reality, augmented reality en mixed reality digitale toevoegingen aan de realiteit. De digitale toevoeging kan een compleet nieuwe werelden zijn, met een vr-bril bijvoorbeeld. Wat ook kan is met een filter op de je smartphone een nieuwe laag ove de werkelijkheid leggen. Hoe dan ook, het zijn technologieën kunnen onderdompelen en die kunnen aanvoelen als levensechte ervaringen.

FOTO Julien Tromeur / Unsplash

Deze immersieve technologieën bestaan al een tijdje, maar ontwikkelen zich ook nog steeds in hoog tempo. Met Pakhuis de Zwijger wordt in een drieluik van het programma Tech for Society de toepassingen van ‘immersieve technologie’ onderzocht. In de derde en laatste aflevering van dit drieluik gaan we het hebben over Extended Reality ofwel XR.

Kijk ook deze aflevering van DesignDigger LIVE terug over de metaverse: NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Deze technologie kan je zien als een parapluterm voor virtual reality, augmented reality en mixed reality. Maar ook hologrammen en andere filteers en nieuwe werelden kunnen we zien als een ‘verruiming van de werkelijkheid’. Maar wat betekent dat precies en wat kunnen we er eigenlijk mee? Daarover gaan we in gesprek met:

Yael de Haan

Yael de Haan is lector Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie aan de Hogeschool Utrecht en bijzonder hoogleraar Lokale Publieke Omroep aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Ze leidt een onderzoeksgroep die onderzoek doet naar welke rol journalistiek speelt in de levens van mensen en de maatschappij. Technologische ontwikkelingen zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. Welke rol speelt VR bijvoorbeeld in de toekomst van journalistiek?

Steye Hallema

Steye Hallema is de Creative Director van the Smartphone Orchestra. Steye en collega’s hebben een interactieve ervaring ontwikkeld waarin het publiek onderdeel kan zijn van een orkest door middel van een smartphone. Hoe dit precies werkt en wat de ervaringen zijn, deelt hij vanavond met ons.

Willemijn Elkhuizen 

Willemijn Elkhuizen is universitair docent aan de faculteit Industrieel Ontwerpen bij de TU Delft. Ze is daar ook betrokken bij het MuseumFutures lab. Dit lab bestudeert het ontwerp van betekenisgevende ervaringen voor onderzoekers en museumpubliek, die gebaseerd zijn op digitale representaties (AR/VR, 3D-scanning, digitale 3D-fabricage, enz.) van artefacten uit cultureel erfgoed. Deze avond komt ze vertellen wat dit precies betekent.

Eugène Kuipers

Eugène Kuipers is oprichter en CEO van Fectar, een gebruiksvriendelijk VR/AR-bouwplatform dat geschikt is voor alle ervaringsniveaus. Je kunt gratis 3D-sjablonen als VR/AR beginner uittesten, maar je kunt ook geanimeerde interactieve 3D-omgevingen maken als je een professional bent. Kuipers vertelt vanavond meer over de mogelijkheden van dit programma en de ambities voor de toekomst.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *