In samenwerking met Pakhuis de Zwijger onderzoekt DesignDigger in een drieluik van liveprogramma’s de impact van nieuwe digitale ‘immersieve technologieën’ op de samenleving. In aflevering 2 van deze serie Tech for Society duiken we op dinsdag 28 februari (20-21.30u) in de werkelijkheid virtual reality. Welke nieuwe mogelijkheden voor bijvoorbeeld medische zorg of kunstbeleving biedt deze immersieve technologie?
Aanmelden voor dit gratis live programma kan hier: Tech for Society #22 : De werkelijkheid achter Virtual Reality – Pakhuis de Zwijger
Nieuwe kunstbeleving
‘Immersieve technologieën’ als virtual reality, augmented reality en mixed reality zijn simpel gezegd digitale toevoegingen aan de realiteit of compleet nieuwe werelden waarin je je kunt onderdompelen en die kunnen aanvoelen als levensechte ervaringen. Digitale technieken, zoals Virtual Reality (VR), zorgen ervoor dat we op een nieuwe manier kunst kunnen beleven. We kunnen ervaren hoe het is om midden in een orkest te zitten, we kunnen een schilderij binnen stappen. Ook voor ouderenzorg biedt VR nieuwe mogelijkheden. Met een VR-bril kunnen ouderen, zonder te lopen, naar iedere plek op de wereld. De zorginstelling wordt een klein beetje reisbureau.
Deze technologieën bestaan al een tijdje, maar ontwikkelen zich ook nog steeds in hoog tempo – daarom onderzoeken DesignDigger en Pakhuis de Zwijger in drie afleveringen van de serie Tech for Society de toepassingen van ‘immersieve technologie’. In de tweede aflevering van dit drieluik zoomen we in op VR. Deze technologie transporteert je met behulp van een VR-bril naar een andere werkelijkheid. Een interessante ervaring, maar wat kunnen we er nu echt mee? Welke nieuwe mogelijkheden voor bijvoorbeeld medische zorg of kunstbeleving biedt deze immersieve technologie? Wat zijn de beperkingen ervan?
Sprekers:
Tilo Hartmann is hoogleraar Virtual Reality en Communicatie en voorzitter van de afdeling Communicatiewetenschappen aan de VU. In zijn werk past Hartmann mediapsychologie en aanverwante benaderingen van de communicatiewetenschap toe. Hartmann richt zich daarbij vooral op de effecten van de ervaring van virtual reality.
Celine Daemen is een regisseur van transdisciplinaire kunst op het snijvlak van theater, muziek, beeldende kunst en technologie. Een recente productie van haar hand is Eurydice, een Virtual Reality opera geïnspireerd op de aloude mythe van Orpheus en Eurydice. Als toeschouwer maak je een individuele reis naar een tussenruimte, tussen stof en eeuwigheid, waarin tijd vervaagt en de wetten van ruimte komen te vervallen.
Lees de review van Eurydice: Na 25 minuten dolen in de VR-opera Eurydice is het begrip ‘oneindigheid’ niet meer zo abstract ★★★★☆ (Volkskrant.nl)
Anne Reenders is programmamaker bij M. een museumpilot in Almere en Flevoland dat focust op immersieve technologie en landschapskunst in Flevoland. Verspreid over deze provincie vind je tien omvangrijke landschapskunstwerken, gemaakt door kunstenaars van internationale allure. Deze indrukwekkende collectie landschapskunst in Flevoland vormt een belangrijk vertrekpunt voor M. Met vitraul reality wordt geëxperimenteerd om deze belangrijkste ‘kunstschat’ van Flevoland toegankelijk te maken voor nieuwe doelgroepen.
Lees ook: Nieuw kunstmuseum M. gebruikt virtual reality voor ervaring van landschapskunst door ouderen
Henrik Hellman is directeur van EldersVR: Een bedrijf wat zich richt op het maken van VR-content voor ouderen. De ouderenpopulatie in Nederland is sterk gegroeid over de laatste decennia en één van de grootste thema’s rondom ouderen is eenzaamheid. Volgens EldersVR heeft Virtual Reality een positieve werking op een probleem als eenzaamheid. Vanavond verteld Hellman hoe dit precies werkt.
Liesbeth Bonekamp is industrieel ontwerper en mede-initiatiefnemer van Alsof ik je al ken, een VR-film over een experiment om te onderzoeken hoe verharding in de samenleving kan worden tegengegaan met behulp van ontwerpkracht en VR-technologie. De vr-film volgt de bewoners en jongeren in het winkelcentrum van de wijk Meerhoven. Er zijn spanningen tussen beide groepen en door met VR in elkaars wereld te stappen, ontstaat er meer begrip. Het leidt allemaal tot een verrassend resultaat.