Sabine Marcelis heeft voor Ikea de interieurcollectie VARMBLIXT ontworpen. De gelimiteerde collectie bestaat uit verlichting, glaswerk en vloerkleden. Kenmerkend zijn de opvallende vormen en warme kleuren – VARMBLIXT betekent ‘warme bliksem’ in het Zweeds. De collectie werd vorig jaar gelanceerd op de Salone del Mobile in Milaan en is vanaf 1 februari verkrijgbaar.
“Met deze nieuwe collectie wil ik mensen inspireren om de functie van licht in huis te herontdekken. Licht is bepalend voor de sfeer in een ruimte en met de VARMBLIXT collectie geef je jouw interieur een nieuwe, gedurfde en artistieke twist.” Zo beschrijft de Rotterdamse ontwerper Sabine Marcelis interieurcollectie VARMBLIXT voor Ikea. Naast lampen bestaat deze gelimiteerde collectie – verkrijgbaar vanaf 1 februari – uit glaswerk en vloerkleden.
Spel met schaduw en licht
Blikvanger van de VARMBLIXT-collectie is een grote hanglamp met gebogen buizen van mat, wit glas. De oranje lamp in donutvorm geeft warm licht en is elegant aan de muur, als tafellamp of in een open kast. De ronde, metalen wandlamp die van de muur afbuigt, creëert een interessant schaduweffect op de muur. Hang de speelse, bordeauxrode buizen aan de muur voor bijzondere sfeerverlichting – het licht lijkt uit de buizen op de wand te vloeien. Voor alle lampen in de collectie geldt dat ook wanneer ze uitstaan, het prachtige sculpturale objecten zijn die elke ruimte karakter geven.
Daarnaast tekende Marcelis een serie drinkglazen voor het Zweedse woonwarenhuis. De lichtinval door het glas was daarbij het uitgangspunt. De strakke drinkglazen van helder glas vragen om kleurrijke drankjes. Hapjes serveer je op de serveerschalen met deksel in mintgroen of oranje, die lijken te stralen in het zonlicht. De schalen hebben een donutvorm die vaker terugkomt in het werk van Marcelis. De cilindervormige vaas heeft een witte bol op de bodem. Niet alleen speelt het design zo met schaduw en licht, de bol houdt ook de bloemen op hun plaats.
De twee tapijten in de collectie zijn geïnspireerd op de kleuren van de zonsondergang en gemaakt van 100 procent handgeweven wol. Het grote tapijt loopt subtiel over van dieporanje naar ambergeel, terwijl het kleinere tapijt een mooie overgang heeft van diepgeel naar lichtgeel. De ontwerpen geven de indruk dat er twee tapijten over elkaar heen gedrapeerd zijn, wat de illusie wekt van diepte. De minimalistische bijzettafels in donkerrood en mintgroen steken mooi af tegen de tapijten en creëren opvallende kleurencombinaties.
Kroonprinses van smaakvol design
Sabine Marcelis was al de kroonprinses van het smaakvolle design voordat Ikea haar vroeg. Zelfs al voordat de stijlbijbel Wallpaper haar in 2020 uitriep tot Designer of the Year – een eretitel die voor haar naar wereldberoemde ontwerpers als Jasper Morisson en Ronan & Erwan Bouroullec ging. Ze was datzelfde jaar tenslotte ook al ambassadeur van de Dutch Design Week. Haar oeuvre onderscheidt zich met een hoge mate van vakmanschap en perfectie. In haar Rotterdamse studio experimenteert ze met glas, staal, marmer en papier maar ook met stof en hout maar het allerliefste met kunsthars. Of ze werkt samen met de beste handwerklieden en industriële werkplaatsen. Ze ontwerp functionele meubels én abstracte lichtobjecten, interieurs maar ook autonome sculpturen. Deze worden aangekocht door musea, galeries en verzamelaars of gaan naar winkels en catwalks van luxemerken als Fendi, Burberry en Givenchy.
Sabine Marcelis is een magiër met materiaal. Met haar ragfijn gebruik van kunsthars, glas, en natuursteen laat Marcelis deze objecten er simpeler uitzien dan deze in werkelijkheid zijn. En ondertussen ervaar je dus een moment of wonder door dat verbluffende materiaalgebruik. Dat is misschien wel de moeilijkste opgave die er is voor een ontwerper. “God is in the detail”, zei daarover in een interview met Eigen Huis & & Inerieur. “Glas en giethars, de materialen waar ik nog steeds veel mee werk, verdragen geen fouten. Er is niets om je achter te verschuilen. De kleinste imperfectie verstoort het beeld.” Dat glas en kunsthars hebben bovendien een kalmerende ton sur ton waardoor ze complementair worden.
Puur op schoonheid
Maar ook kleur en ook licht gebruikt Marcelis als een materiaal. Ze kneedt en duwt het alsof het niet ongrijpbaar en efemerisch is. Ze heeft een voorkeur voor optimistische kleuren als eigeel, mintgroen roze. Als het kunsthars glad en gepolijst is, ogen die snoepkleuren fel en indringend. Bij mat kunsthars oogt het dof, eerder zeepachtig. De kleuren veranderen ook nog eens mee het intensiteit van het licht. Dan weer lijken haar objecten van binnen te gloeien, dan weer trekt de kleurrijke glans zich als donkere schaduw terug. Ondanks de minimale uitstraling hebben haar objecten daardoor een krachtige dynamiek. Het zijn unieke kleuren die je nog nooit eerder zag maar toch intuïtief herkent. Het raakt aan het onderbewuste. Dat is ook precies hoe ze haar kleuren kiest. Geen concept, geen filosofie. Puur op schoonheid.
Haar vormtaal is minimalistisch, uitgebeend bijna. Je zou kunnen zeggen: de vorm staat geheel in dienst van de kleur en materiaal. Toch is het meer dan een simpele eenvoud. Als geen ander zorgt Marcelis met perfecte ovalen, kaarsrechte hoeken of zwierige contouren voor een gracieuze harmonie. Er kan niets bij, er kan niets af. Haar objecten zuigen zo alle aandacht naar zich toe. Wat is het? Hoe werkt het? Waarvan is het gemaakt? Het zijn vragen die elke ontwerper wel wil oproepen met zijn creaties. En niet alleen nu maar ook over twintig jaar. De creaties van Marcelis zien er ook nog eens uit alsof ze er twintig jaar geleden ook al waren.
Alledaagse magie
Met deze collectie interieurobjecten voor Ikea maakt Marcelis haar werk toegankelijk voor een breed publiek. meubels voor IKEA. “Ik probeer altijd een moment van verwondering of wat magie te vangen. Maar hoe doe je dat met een object dat 30 euro mag kosten om te maken? Niet met een goedkope kopie van mijn galeriewerk in elk geval.” Ondanks de relatief eenvoudige uitvoering hebben de VARMBLIXT-lampen eenzelfde magische werking als haar gallery pieces. Het licht lijkt achteloos lijkt te ontsnappen, zoals bij de ronde lamp van papier waaruit het door een scheur naar buiten straalt. Zo overrompelend eenvoudig en toch verrassend. Uiteindelijk zijn vorm, kleur en materiaal ook voor Sabine Marcelis slechts een middel. Het gaat om die alledaagse magie.