De verkoop van NFT’s is het afgelopen jaar scherp gedaald, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte in 2022 juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?
Op dinsdag 15 november (20-32.30u) zoomt DesignDigger LIVE in op NFT’s, Meld je hier aan: Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord in Pakhuis de Zwijger
Nu ons leven zich steeds meer online afspeelt, neemt ook de behoefte aan digitale kleding toe. Dit decennium zal de jaaromzet van deze ‘virtual fashion’ stijgen tot meer dan 50 miljard, is de schatting van wereldwijde consultancy Deloitte (zie HIER). Terwijl de verkoop jaar van NFT’s in de kunstwereld na de stormachtige opkomst van vorig jaar is geïmplodeerd, nemen de verkoopaantallen van nft’s in virtuele mode wél toe. Het gaat hier dus niet om de nieuwe kleren van de keizer. Maar hoe zie die mode van pixels en bits er dan uit? Hoe wordt het gemaakt en gedragen? En door wie?
De afbeeldingen bij deze post horen bij de expositie ‘Screenwear’ in het Design Museum Den Bosch. Lees hier meer: Expositie ‘Screenwear – Exploring Digital Fashion’ maakt virtuele catwalk van Design Museum Den Bosch
Augmented reality
Virtuele mode begint feitelijk pas in 2015 als de populaire app Snapchat de mogelijkheid introduceert om ‘filters’ over je foto’s te leggen. Wat begon als duivelshoorntjes of Mickey Mouse-oren aan je hoofd is geëvolueerd tot een miljoenen business van de meest waanzinnige modecreaties voor alle online-uitingen. Deze filters kunnen ook in realtime worden bekeken met de camerafunctie op de smartphone of tablet. Met augmented reality wordt digitale mode over jouw afbeelding geplakt – van een paar oorbellen en haarextensies tot peperdure Balenciaga sneakers maar ook fantasie kleding. Bekende modemerken als Gucci en Nike lanceren al digitale edities van hun jurken en sneakers.
De grote modespelers hebben zich op deze markt gestort, wat heeft geleid tot enorme kapitaalinjecties . Kleine ontwerpers en onafhankelijke modehuizen kunnen daarvan meeprofiteren. De Amsterdamse digitale ontwerper Isabelle Udo ontwikkelde Code Couture, een outfit dat als een pulserende bodywarmer van bewegende draden over je torso beweegt. De dikte, kleur, vorm en zelfs de bewegingen van deze draden kun je zelf middels een speciale app aanpassen. Die app herkent ook je lichaamscontouren, waardoor de ‘filter-fashion’ gewoon met je meebeweegt. De mode heeft zich dus aangepast aan de nieuwe digitale omgeving waarin het wordt ‘gedragen’ door slim gebruik te maken van mogelijkheden als augmented reality en nieuwe sociale media als Snapchat en Tiktok.
Parijse catwalk
De eerste virtuele mode die als NFT werd verkocht was de jurk Iridiscene van The Fabricant in 2019 voor ongeveer negenduizend euro op een internetveiling. Want wie echt wil opvallen kiest ook online voor haute couture. Het ontwerpen en produceren van deze virtuele creaties vergt eveneens veel tijd en vakmanschap door de complexe technologie. Zo is de collectie Deep van The Fabricant gebaseerd op honderden foto’s van de Parijse catwalk van 2018, waaruit met behulp van kunstmatige intelligentie nieuwe ontwerpen zijn gedistilleerd. Met speciale software zijn vervolgens ‘stoffen’ getekend en patronen ontworpen. De nieuwe hightech productiemethodes en futuristische uitstraling passen heel goed bij een nieuwe technologie als NFT en de bijbehorende blockchain. Inmiddels wordt deze digitale kleding niet meer alleen ‘gedragen’ door echte mensen. Het virtuele model Shudu heeft op Instagram meer dan 237 duizend volgers.
Lees hier meer over de digitale mode van The Fabricant: NFT FILES #4 Drie NFT’s die je gewoon kunt kopen – én gebruiken
Nog een belangrijke reden waarom NFT’s van virtual fashion zo goed gaan, is omdat het een vanzelfsprekende aanwezigheid heeft online. Zo is het in de gamewereld al jarenlang heel gewoon om je online te presenteren met een avatar, een digitale fantasieafbeelding van jezelf. Dat was vaak een getekend poppetje zijn maar kan nu ook een bewerkte foto van jezelf zijn in een lichtgevende hoodie met bewegende opdruk. En het mooie is, zo’n digitaal kledingstuk is eenvoudig aan te passen aan het fotoformaat en past dus altijd.
Alien-achtige avatar
De komende decennia zal de vraag naar mode-NFT’s toenemen met de komst van de metaverse, dat nieuwe internet waar je niet ‘op’ gaat met een beeldscherm maar waar je letterlijk ‘in’ bent met een vr-bril. The Fabricant is er helemaal klaar voor – dit voorjaar kreeg de Amsterdamse startup 13 miljoen euro van het investeringsfonds van Hollywood-ster Ashton Kutcher. Er is dus een reële vraag naar deze NFT’s. In tegenstelling tot veel kunstzinnige NFT’s, waarvan een dringende noodzaak om ze te kopen feitelijk ontbreekt.
Bovendien kun je online zijn wie of wat je maar wilt. Dus waarom dan geen lichaam met extreem lange benen of lichtgevende ogen? Virtuele mode biedt dan ook de fantastische vrijheid voor non-binaire zelfexpressie. De Berlijnse ontwerper Harriet Davey creëerde Whowle, een alien-achtige avatar van zichzelf gebaseerd op haar eigen haar en tatoeages maar dan met een glanzende huid en non-binaire mond en ogen. Het biedt dus ook nieuwe mogelijkheden voor expressie en eigenaarschap voor de koper. Het is veel meer dan alleen een fraai plaatje.
Lesson’s learned
Wat kunnen productontwerpers en andere creatieven leren van virtual fashion bij de lancering van NFT’s? Allereerst, zorg dat je werk een digitale logica heeft. Oftewel: het moet als vanzelfsprekend voelen voor de consument dat een ontwerp als een NFT wordt verkocht. Ook moeten de mogelijkheden van de NFT goed worden onderzochte en uitgebuit. Ze heeft een interactief werk meer kans van slagen. Dat een ontwerp innovatief en origineel moet zijn spreekt voor zich. Tot slot: zorg dat je ontwerp een vooruitstrevende en actuele rekende – bijvoorkeur zelfs futuristische – uitstraling heeft. Dan kan het als ware alleen als NFT worden gekocht. Logisch toch.