Marjan van Aubel en Formafantasma zijn de ambassadeurs van de 21e editie van Dutch Design Week. Elk jaar worden twee professionals uit de wereld van design, architectuur en technologie uitgenodigd om tijdens Dutch Design Week de rol van pleitbezorger op zich te nemen van een meer zichtbare en invloedrijke plek van ontwerpers in het maatschappelijke debat. Het selectiecriterium voor de ambassadeurs van dit jaar is dat zij de meest hedendaagse en urgente stemmen van het ontwerpveld van nu en de toekomst vertegenwoordigen. Nieuw dit jaar is dat de ambassadeurs hun positie als gevestigd ontwerper en DDW ambassadeur inzetten om jong talent een podium te bieden.
Marjan van Aubel
Marjan van Aubel is een innovatieve en bekroonde ‘solar designer’ die zonne-energie naar het dagelijks leven vertaalt. Zij ontwerpt voor een positieve toekomst door het combineren van duurzaamheid, design en technologie. Met haar studio creëert zij blijvende verandering door middel van design waarbij zonne-energie naadloos wordt geïntegreerd in onze omgevingen, gebouwen en objecten. Het doel is om zonne-energie voor iedereen toegankelijker te maken.
“Marjan van Aubel Studio is een pionier op het gebied van solar design en brengt dit onderwerp onder de aandacht met een onderscheidende urgentie”, zegt Creative Head van deze DDW-editie Miriam van der Lubbe. “Haar werk brengt innovatie, duurzaamheid, ontwerp en technologie bij elkaar. Marjan zet de ware potentie van zonne-energie op de kaart door het in haar productontwerp te integreren en toont zo wat de kracht van ontwerp kan zijn. Marjan van Aubel is toonaangevend op het gebied van ontwerp en ondernemerschap, die de noodzaak van slimme coalities aantoont. Marjan is een voorbeeld voor toekomstige generaties: inspirerend, gedreven en ambitieus.”
Lees hier over de lancering van ‘solar lamp’ Sunne door Marjan van Aubel: Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter
Formafantasma
Formafantasma werkt vanuit hun studios in Milaan en Rotterdam en behelst van productontwerp tot ruimtelijk ontwerp, strategische planning en ontwerpadvies. Of het nu gaat om ontwerpen in opdracht of zelfgeïnitieerde projecten; de studio besteedt altijd dezelfde zorgvuldige aandacht aan context, proces en detail. Hun portfolio wordt dan ook gekenmerkt door gedegen onderzoeksresultaten en een coherente beeldtaal.
De Italiaanse Andrea Trimarchi en Simone Farresin pleiten sinds de oprichting in 2009 van hun studio Formafantasma voor holistisch ontwerpdenken en het creëren van waarde. Hun doel: onze gebouwde en natuurlijke omgeving beter begrijpen, faciliteren en transformeren. Formafantasma ziet overal materiële, technische en sociale mogelijkheden en houdt ervan hierover de discussie aan te gaan.
Thema: Get Set
Ook is het thema van Dutch Design Week 2022 bekend: Get Set. Dit thema duidt op een verschuiving in mentaliteit: van voorbereiding naar actie. “Get Set kun je op veel manieren uitleggen”, vertelt Miriam van der Lubbe. “Natuurlijk moeten we ons voorbereiden op de uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd, maar we moeten ook de juiste mentaliteit hebben. Slimme coalities smeden en samenwerken aan de missies en uitdagingen waarvoor we staan. Wees voorbereid en erken wat er aan de hand is in de wereld. Voel je betrokken. Maar de belangrijkste boodschap is dat mensen geactiveerd worden. Niets doen is geen optie meer. We moeten nu handelen. Niet alles loopt zoals gepland of gehoopt, maar dat is niet erg. De enige fout die we kunnen maken, is niets doen. Dus: get set!”