Het Nieuwe Instituut wordt artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.
Het thema dat HNI onder leiding van algemeen en artistiek directeur Aric Chen heeft gekozen is Remapping Collaborations. HIermee wil Het Nieuwe Instituut het huidige format van de biënnale, bestaande uit nationale en territoriale paviljoens onderzoeken . Dit thema, dat zich verder zal ontwikkelen richting de opening van de Londen Design Biënnale, nodigt deelnemers van over de hele wereld uit om met elkaar door middel van design nieuwe vormen van internationale samenwerking te bedenken, uit te voeren en te presenteren. Als kennismaking en verkenning van de mogelijkheden hiertoe wordt een preview gegeven met de Londen Design Biënnale Summit op 25 mei 2022 in het Chatman House, The Royal Institute of International Affairs.
“Het huidige tijdperk van globalisering is aan het veranderen in een nieuwe situatie waarvan wij de uitkomst nog niet kennen”, licht Aric Chen toe. “Wat we wel zeker weten is dat samenwerken bij de aanpak van deze steeds groter wordende mondiale uitdagingen belangrijker is dan ooit. Wij hopen dat deze biënnale als proeftuin kan dienen voor het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden om dat te doen”, aldus de algemeen en artistiek directeur van HNI.
Lees het interview met Aric Chen bij zijn antreden bij HNI: INTERVIEW Aric Chen -“Blockbusters zijn geen prioriteit voor Het Nieuwe Instituut. Actuele relevantie wel!”
Utopia by Design
De eerste Design Biënnale in Londen in 2016 had als het overkoepelende thema Utopia by Design. Dat jaar was het vierhonderdste geboortejaar van Utopia van Thomas More, de moeder aller design fictions, zeg maar. Beroemde architecten als Le Corbusier, Richard Buckminster Fuller en het Italiaanse collectief Superstudio bogen zich respectievelijk in de jaren twintig, vijftig en zeventig van de vorige eeuw ook al over de toekomst met futuristische scenario’s. En nu mengen ontwerpers zich in dit debat over de toekomst. Met hun design fiction bereiden ze ons op een kunstzinnige manier voor op de toekomst. Daarom is het waardevol, ook al lijkt het soms onzinnig.
Bijna veertig landen mochten elk een kamer inrichten in het Somerset House aan de Thames. Geen kant-en-klare showroommeubels dus op dit ambitieuze design-event, dat met landeninzendingen de regels van de gevestigde kunst- en architectuurbiënnales nauwgezet volgt. Wel te zien zijn provocerende prototypes, speculatieve scenario’s en kunstzinnige installaties. De deelnemende ontwerpers nemen met deze design fiction een voorschot op een betere wereld met hoogdravende toekomstvisies. Waarom ook niet? Design gaat immers al lang niet meer alleen over producten.
Lees hier een volledig verslag van de Design Biënnale van 2016 in de Groene Amsterdammer: Design fiction: feiten of fabels? Ontwerpen voor de toekomst.
Het Nieuwe Instituut
Het Nieuwe Instituut is er voor professioneel ontwerpend Nederland en voor publiek dat in architectuur, design en digitale cultuur geïnteresseerd is. Het instituut beheert en ontsluit cultureel erfgoed, waaronder de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw, stimuleert onderzoek, programmeert tentoonstellingen en lezingen- en debatprogramma’s in binnen- en buitenland.