Design in het theater. Niet als decor maar als een performance. Vier dagen lang is de bühne van het statige theater Carré de werkplaats van DRIFT. Bezoekers kunnen dan in kleine groepen diverse kunstwerken en work in progress van de kunstenaars beleven. De kaartverkoop voor Drift in Carré is per direct gestart op carre.nl.
Zo groot is de status van DRIFT dat blijkbaar ook het maakproces wordt verheven tot kunstwerk waaraan bezoekers zich mogen vergapen. Dat doen ze in kleine groepen door zaal en podium van Carré . Ook de backstage – normaal niet te betreden – ruimtes van Carré krijgen nieuwe functies als werk en expositieruimtes. Voor deze ‘tentoonstelling’ werkt DRIFT onder andere samen met harpiste Lavinia Meijer. Het topstuk waarvan het maakproces live wordt uitgevoerd is Fragile Futures, dat onlangs nog opzichtig werd geprezen op nationale televisie door Koningin Maxima en presentator Matthijs van Nieuwkerk in Huis Ten Bosch.
Lamp als levend organisme
Fragile Futures heeft een ambachtelijk en delicaat maakproces. Eerst worden de paardenbloempluisjes voorzichtig geplukt. Vervolgens worden deze op een ledlampje gelijmd – steeltje voor steeltje, want kleur en lengte kunnen verschillen. De stroomgeleiding is een metalen frame, dat tevens de pluisjes beschermd. “Menselijke voorwerpen zijn vaak statisch, terwijl de natuur altijd in beweging is en evolueert. Daarom heeft elk frame een andere vorm en afmeting, zodat de lamp zich als een levend organisme aanpast aan zijn omgeving. Bij een interieurproject hebben we de lamp uit een kier in de muur laten groeien”, aldus Gordijn.
“Kunst heeft de kracht om mensen te verbinden. Met name in tijden van crisis merken we hoe belangrijk dat is. Wij voelen een grote noodzaak om fysiek het publiek te blijven bereiken.”
Lonneke Gordijn, Studio DRIFT
Een kwetsbaar pluisje in een metalen frame, het is een pakkend beeld dat meteen beklijft en daardoor naadloos aansluit bij dit instagramtijdperk. Van elk werk maakt DRIFT dan ook een sfeervol filmpje met ijle pianoklanken en zweverige synthesizers; het heeft misschien wel meer bijgedragen aan de internationale bekendheid dan museumaankopen en interviews. “Ons werk ontstaat niet vanuit een gedachte dat mensen het moeten kopen in een galerie”, licht Nauta toe. “Daarom zoeken wij naar een manier om zo veel mogelijk mensen met ons werk te laten kennismaken. Internet is daar uitstekend medium voor. Al kan dat natuurlijk nooit tippen aan de fysieke ervaring.”
- Lees ook het eerdere bericht op DesignDigger over het decor dat DRIFT ontwierp voor de opera L’Orfeo: Studio Drift ontwerpt decor voor opera
EGO – een bewegend kunstwerk
Ook te zien is een groot bewegend sculptuur genaamd EGO. Het ontwerp was een eerste samenwerking van DRIFT en Carré. EGO was het beeldbepalende kunstwerk voor de opera L’Orfeo van Monteverdi in Carré door De Nederlandse Reisopera. Het zal in Caré te zien zijn onder begeleiding van een speciaal gecomponeerde partituur van de wereldberoemde harpiste Lavinia Meijer. Een aangrenzende tentoonstellingsruimte is gewijd aan het ontstaan van dit kunstwerk.
EGO speelde een belangrijke dubbelrol in de opera L’Orfeo, zowel die van acteur als van decor. Het gesamtkunstwerk geïnitieerd door regisseur Monique Wagemakers bracht choreografie van Nanine Linning, kostuums van Marlou Breuls, een kinetische sculptuur van DRIFT, zang en barokmuziek op grenzeloze wijze bij elkaar. Deze nieuwe inzichten voor samenwerken waren de opmaat naar DRIFT in Carré.