Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Maar wat is een nou goed ontworpen logo? Op zoek naar het antwoord zoomt deze serie in op de meest iconische logo’s van de afgelopen eeuw. De vaak gelikte, soms verrassende maar ook voorspelbare of soms zelfs ook ronduit lelijke maar altijd onvergetelijke logo’s we allemaal weliswaar kennen maar waarvan we niet weten waarom ze zo zijn ontworpen. De aftrap van deze nieuwe serie trapt is – natuurlijk – met misschien wel het bekendste maar in elk geval het meest waardevolle logo ooit: de appel van Apple.
JAAR: 1977
ONTWERPER: Rob Janoff
Waarom de naam Apple was gekozen als bedrijfsnaam werd Steve Jobs gevraagd op een persconferentie ergens in de beginjaren van het bedrijf. “Ik hou van appels en eet ze graag. Maar het is ook de vrucht van de schepping. Eenvoudig maar sterk dus. En dat is waar Apple om draait: eenvoud naar het publiek te brengen, op de meest geavanceerde manier.” Dus was het eerst wat hij deed toen hij eind jaren zeventig de touwtjes in handen kreeg, het oude logo overboord gooien. Het was maar een jaar in gebruik. Terecht trouwens.
Dat logo was gemaakt door Ronald Wayne, van wie een van de medeoprichters van Apple was in de begindagen in 1976, met een grove pentekening van Newton die onder een boom zit en een appel op zijn hoofd kreeg. Dat oubollige bevatte bovendien een citaat van William Wordsworth, een romantische Engelse dichter: “Newton… a mind forever voyaging through strange seas of thought.” Jobs dacht alleen: “Think diffent.”
(Geen) nerdy woordspel
Jobs roept de hulp in van ontwerper Rob Janoff. Die komt met een regenboog-gestreept Apple-logo in 1977, net voor de lancering van de Apple II-debuut, ‘s werelds eerste pc met een kleurenscherm. Vandaar die regenboog. Het strakke, kleurrijke ontwerp viel in de smaak bij het publiek en het logo werd meteen een hit.
Janoff zou laten verklaren dat er geen logica of reden was achter de plaatsing van de kleuren zelf. Alleen dat Jobs groen bovenaan wilde hebben “omdat daar het blad was.” Volgens Janoff was de beet of bite in het Apple-logo geïmplementeerd, zodat mensen zouden weten dat het een appel vertegenwoordigde en geen kerstomaat. Het nerdy woordspel bite=byte=computer was niet meer dan een passende referentie voor het techbedrijf.
Het bontgekleurde Apple-logo zal 22 jaar in gebruik blijven, totdat het – ook door Jobs – wordt afgeschaft. Jobs is dan amper jaar terug bij het bedrijf. De directe aanleiding voor deze verandering is nogal praktisch Apple staat diep in de rode cijfers en er moet wat gebeuren. Dus wordt de gedurfde iMac gelanceerd. Een regenboogkleurige logo zou er gek, kinderachtig en misplaatst hebben uitgezien op de hemelsblauwe computer. In de plaats daarvan komt er een nieuw logo met een modernere monochrome look die de afgelopen jaren verschillende maten en kleuren heeft aangenomen. Maar de algemene vorm van het logo blijft ongewijzigd.
Precies zoals Jobs het wilde.
Ondanks de kleurverandering, blijft de vorm van de appel intact. Het apple-logo van deze eeuw is nu een van de meest gestroomlijnde en beroemde logo’s ter wereld. De ‘appel’ veranderde weliswaar nog enigszins van het oorspronkelijke ontwerp in het begin van de jaren tachtig, nadat het merkbureau Landor & Associates uit San Francisco de proporties iets meer aanpaste aan de gulden snede.
Hoewel het Apple-logo inderdaad gewoon een appel is, zou het ontwerp van Janoff uitgroeien tot een van de meest iconische bedrijfslogo worden. Het Apple-logo is heel gemakkelijk te interpreteren, zodat Apple nooit informatie over de bedrijfsnaam in het logo vermeldt. Waarmee de idetiteit wordt versterkt: eenvoudig, doeltreffend en krachtig is. Precies zoals Steve Jobs het wilde.