Piet Hein Eek heeft een eigenwijze fauteuil ontworpen met zowel ronde volumes als een hoekige zitting. Het frame van deze MVPHE is een klassiek kuip van gebogen van laaghout. De stoel is een ode aan Eeks vriend en collega-ontwerper Martin Visser. De naam van de stoel is de bundeling van beider initialen.
Martin Visser (1922-2009) was artdirector van meubelmerk Spectrum in de jaren vijftig en zestig. De MVPHE is nu te bestellen als een First Edition van 30 stuks. Elk exemplaar is genummerd en voorzien van een certificaat. De geselecteerde wollen stof Tonus van Kvadrat is leverbaar in drie kleuren: mosgroen, midden-blauw en antraciet.
“Vissers vroege meubels zijn op een geraffineerde manier toegankelijk voor een groot publiek maar zijn latere meubels zijn heel uitgesproken. Volumineus en bijna cartoonesk, meer een object dan een gebruiksvoorwerp”, zegt Eek, die zich liet inspireren door de SZ73 van Visser. De constructie van de SZ73 is weer geïnspireerd op de Kratstoel van Gerrit Rietveld, nog een groot voorbeeld voor Eek. “De manier waarop de leuning op het houtwerk zit nam ik over maar ik vergrootte de verschillende elementen uit. Zo transformeerde ik een model uit 1968 naar zijn ontwerpstijl uit de jaren negentig. Met de legerstofbekleding refereer ik weer meer aan meubels uit mijn eigen collectie. Het resultaat is een stoel waar je eigenlijk alle kanten mee uit kan.”
Expositie in Centraal Museum
Aanleiding voor de opdracht aan Eek was de viering van het 60-jarig jubileum van de meubelcollectie die toonaangevend vormgever Martin Visser in 1960 voor Spectrum maakte. Onder de noemer Tribute to Visser werden in 2020 zeven topontwerpers gevraagd om een nieuw ontwerp, geïnspireerd op een meubel van Visser: Jan des Bouvrie, Richard Hutten, Carolina Wilcke & Reinier Bosch, Piet Hein Eek, Kiki van Eijk, Marcel Wanders en Sabine Marcelis. Het resultaat was, samen met het originele werk van Martin Visser, te zien op de tentoonstelling ‘De slaapbank die ogen opende’ in het Centraal Museum Utrecht.
Voor Eek was het ontwerp van de MVPHE ook een intieme opdracht. “Ik wist al van Martin Visser nog voor ik ook maar iets van design wist. Martin Visser hoorde er gewoon bij. Mijn moeder had een van zijn stoelen. Maar iedereen had wel iets van hem; hij had de tijdgeest gewoon haarfijn aangevoeld.” De twee zouden uitgroeien tot dierbare vrienden. “Dat ik bij zijn overlijden zijn kist mocht maken vond ik ontroerend. Ik maakte hem grof van buiten en zacht van binnen; symbolisch voor de twee kanten van Martin: resoluut in zijn keuzes en liefdevol en minzaam in zijn relaties naar anderen.”
Minimalistische klassieker
Niet nieuw, wel nieuw in de collectie – of eigenlijk: terug in de collectie – is de iconische SZ63 fauteuil van Martin Visser. Zestig jaar de stoel werd gelanceerd is deze karakteristieke fauteuil terug in productie. De SZ63 fauteuil is met haar minimalistische en strakke vormgeving een typisch Martin Visser ontwerp. De fauteuil heeft een vierkant frame in epoxy zwart met massief wengé armleggers. Voor de stoffering kan gekozen worden uit diverse leer- en stofsoorten. Net als de andere ontwerpen uit onze collectie wordt ook de SZ63 in Nederland geproduceerd met duurzame materialen en volgens de hoogste productiestandaarden.
In de jaren vijftig introduceerde Visser als art director van Spectrum een innovatieve collectie van toegankelijke meubels met zo weinig mogelijk materiaal en zo eenvoudig mogelijke vormen. Gedurende zijn twintig jaar als hoofdontwerper verbond Visser grote namen aan Spectrum, onder anderen Gerrit Rietveld, Constant Nieuwenhuys, Kho Liang Ie en Benno Premsela ontwierpen meubels voor de collectie.