Jan Antoon des Bouvrie is de meest succesvolle Nederlandse interieurontwerper. Hij haalde – bijna letterlijk – de bezem door bruine bedompte schrootjesinterieurs met zware eikenhoutmeubels uit Brabant. Daarvoor in de plaats introduceerde hij strakke vormen, licht en kunst. Een progressieve stijlrevolutie waarmee hij de Nederlandse woonkamer de moderne tijd inloodste, een verdienste waarvoor hij in 2009 werd benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Ter gelegenheid van zijn 50 jarige jubileum als ontwerper was de eerste editie van het live-magazine Design Digger Live in Pakhuis de Zwijger in november 2019 geheel gewijd aan Jan des Bouvrie. Terugkijken kan hier:
Met een indrukwekkende line-up werd de 50 jaar durende loopbaan van Des Bouvrie belicht door twee generaties Dutch designers, Jurgen Bey en Lex Pott. Ook is er een bijzondere bijdrage van Piet Boon, de tovenaarsleerling van Des Bouvrie. Yvonne Temmink van de Jan des Bouvrie Academie (een geaccodeerde HBO-opleiding) beschreef zijn blijvende invloed op telkens weer een nieuwe generatie ontwerpers. Curator Natalie Dubois van het Centraal Museum plaatste zijn oeuvre plaatsen in de traditie van het ‘poldermodernisme’. Directeur Jan Rudolph de Lorm van het Singer Museum Laren legde tot slot de kunstverzameling van Des Bouvrie langs de museale meetlat.
Inmiddels staan meerdere generaties Nederlandse ontwerpers op zijn schouders. Hij maakte stijl en standing bereikbaar voor iedereen – arm én rijk. Zo ontwierp hij naast villa’s in St Tropez ook verfblikken voor Gamma en fonduesets voor prijsvechter. In de kern was hij een ‘modernist light’ met een voorkeur voor strakke, geometrische vormen en minimaal kleurgebruik, hoofdzakelijk wit. Als zijn grote inspiratiebronnen noemde hij niet voor niets Mondriaan, Rietveld en Le Corbusier. Na zijn huwelijk met zijn tweede vrouw Monique sloop er meer goud, kleur en glamour in zijn werk. gaf zijn loopbaan een boost. In 1993 opende het duo Het Arsenaal, een monumentale legerbarak in Naarden die werd verbouwd tot enorme showroom en aanpalende studio.
Jan des Bouvrie is de eerste ontwerper die van zijn naam een merk maakte. Hij zocht vaak en met succes de publiciteit. Hij had een eigen TV Woonmagazine waarin hij kijkers bijspijkerde over de ideale woonkamer: “Je moet het interieur laten meegroeien met de ontwikkeling van je persoonlijkheid’, was een gevleugelde uitspraak. Deze commerciële nevenactiviteiten hebben de aandacht – onterecht – afgeleid van zijn betekenis voor de Nederlandse interieurvormgeving.
Een volledig postuum geschreven in de Volkskrant kun je HIER lezen.