Al jarenlang presenteert de Zwitserse meubelinternational Vitra de nieuwe producten en updates van hun designiconen in de beursgebouwen van de Salone del Mobile in Milaan. Al laat Vitra zich de laatste jaren ook op andere locaties in de Italiaanse stad zien. Maar dit jaar zouden de nieuwe meubels op Fiera Rho worden gepresenteerd , verwerkt in de vorm vier onderscheidende woonomgevingen. Deze zijn tijdelijk opgesteld op de Vitra Campus in Weil am Rhein.
De vier onderscheidende woonomgevingen zijn door vier verschillende interieurarchitecten of designcollectieven gecreëerd met denkbeeldige personages in gedachten. In die vier boxen zijn nieuwe producten in gebruik en in context te zien, van grote namen als Edward Barber & Jay Osgerby, Ronan & Erwan Bouroullec, Antonio Citterio, Konstantin Grcic, Jasper Morrison en Jean Prouvé, evenals speciale edities van iconische Vitra-ontwerpen van Charles en Ray Eames.
Signore X, ingericht door F. Taylor Colantonio
Box 1 is ingericht door F. Taylor Colantonio, de ontwerper van surrealistische objecten uit Rome. Hij nam voor de leefomgeving Signore X een excentrieke, gecultiveerde kunsthistoricus die aan de vooravond van de Brexit terugkeert naar het palazzo van zijn familie voor ogen. Links zie je de Chaise Tout Bois (1941), de enige stoel van ‘constructeur’ en ontwerper Jean Prouvé die volledig van hout gemaakt is. Het ontwerp lijkt sterk op de beroemde standaardstoel van Prouvé, maar door de schaarste aan metaal tijdens de Tweede Wereldoorlog is het metalen onderstel vervangen door hout. Rechts bank Mariposa (2014/2020) van Edward Barber & Jay Osgerby, dat met Mariposa Corner model wordt uitgebreid tot een veelzijdige Mariposa Sofa-familie.
Tatami door architectenbureau Charlap Hyman & Herrero
Box Tatami van het Amerikaanse architectenbureau Charlap Hyman & Herrero toont de eetruimte van fictieve kunst- en designverzamelaar en mecenas met grote waardering voor Japanse esthetiek. Denk aan Pauline de Rothschild en een decadente bohemien lifestyle. Daarin staat stoel Moca (2020). De Moca-stoel is een uitdrukking van Jasper Morrison’s ‘super normale’ benadering van design: ingetogen, praktisch en verantwoord. Op tafel staan de eigenaardige composities uit cilinders, schijven en staven van klei Vases Découpage (2020) van designbroers Ronan & Erwan Bouroullec.
A possible space door AAS Gonzalez Haase
De Berlijnse architectuur-, scenografie- en verlichtingsstudio AAS Gonzalez Haase bouwt een mobiele structuur op een niet gespecificeerde maar stedelijke locatie. Positie en functie kunnen gemakkelijke wisselen. Daarin staat de Citizen fauteuil (2020) van Konstantin Grcic. Hij combineert een ongewoon design met een nieuwe manier van zitten: de zitting is opgehangen aan drie kabels om een aangename schommelbeweging en een dynamische zitervaring mogelijk te maken.
The long view door Daskal Laperre
De laatste box van de Brusselse interieurontwerpstudio Daskal Laperre is gemaakt voor de fictieve familie Keller, die in een tijd van drukte al het overbodige afwijst. Minimalistisch en tijdloos meubilair met aandacht voor details. Rechts zie je de Plywood Group LCW 75th Anniversary Edition (1945/1946/2020), waarmee Vitra de 75e verjaardag van hun signatuurmeubel Plywood chair van de hand van Charles & Ray Eames viert. In 1945 is dit icoon opstaan uit experiment met het vormen van multiplex.
Van #Milaan2020 naar Autumn2020 in Weil am Rhein
“Omdat het begin van Corona al geruime tijd voor de beurs plaatsvond, hebben wij de nieuwe producten nooit onder de noemer Milaan gepresenteerd,“ legt Marketing & PR Manager Muriël de Lange van Vitra Nederland uit. “Ook de beursstand, waarvan het concept al helemaal klaar was en ingericht zou worden door de vier verschillende ontwerpers/ontwerp duo’s, hebben we in plaats van in Milaan in het Sanaa Gebouw op de Vitra Campus in Weil am Rhein, Duitsland, opgebouwd en gefotografeerd en gefilmd. Uiteraard kon daar niemand naar toe, maar we tonen het nu digitaal waarbij het gelijk als Autumn2020 is benoemd. De reden dat we de campagne direct hebben kunnen hernoemen tot Autumn2020 is dat we normaliter nieuwe producten lanceren op Milaan, maar de producten voor consumenten vaak pas te bestellen en leverbaar zijn in de herfst, na 1 september.”