Nieuws

De corona-files #5: “geen geld maar opdrachten!” uitkomst design digger live

Werk werk werk. Met drie uitroeptekens. Krachtiger had het pleidooi voor een structurele aanpak van de economische malaise als gevold van de Corona-uitbraak niet kunnen verwoord. Een pleidooi dat door alle deelnemers aan de tweede editie van DESIGN DIGGER LIVE of beter gezegd LIVESTREAM. De tweede editie van dit event in Pakhuis de Zwijger zoome in de op vragen als: Wat zijn de gevolgen van de Corona-pandemie zijn voor de ontwerpsector. Wat is daarbij de rol van de overheid – en de ontwerpers zelf? En welke rol kan design spelen in het post-lockdown tijdperk?

TERUGKIJKEN KAN HIER

Hierover bogen zich onder meer directeur Syb Groeneveld van het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, Click NL-directeur Bart Ahsmann, grafisch vormgever en medeoprichter van ontwerpbureau Thonik Nikki Gonnissen, directeur Martijn Paulen van Dutch Design Foundation en BNO-directeur Madeleine van Lennep. “De diverse regelingen zijn natuurlijk noodzakelijk om nu de eerste financiële nood te lenigen. Maar de enige een structurele stimulans voor de ontwerpsector zijn opdrachten.”

Een precair punt is de “4000 euro-regeling” waarvan ondernemers gebruik kunnen maken om hun lopende kosten te dekken. Behalve ondernemers in de culturele (wat in de praktijk van neerkomt op de creatieve) sector, die op basis van hun SBI-code bij de Kamer van Koophandel worden uitgesloten. “Maar daarover is de BNO in onderhandeling met de betreffende instanties. Wij gaan ervan uit dat dat dus verandert”, aldus BNO-directeur Van Lennep.

Wat de impact van de crisis zal zijn laat zich nu slecht voorspellen. Sommige bureaus zijn direct getroffen, bijvoorbeeld als ze werkzaam zijn voor de culturele sector of getroffen sectoren als toerisme of horeca. “Andere bureaus hebben lopende opdrachten en kunnen pas over enkele maanden de schade opmaken, zoals ook Thonik”, aldus Gonnissen. Maar dat de acute nood hoog is, blijkt het de stijging in de aanvragen van ontwerpers bij het Stimuleringsfonds van 80 procent, verduidelijkt fondsdirecteur Groeneveld. Waarbij meteen de disclaimer wordt afgegeven: het stimuleringsfonds is geen geldverstrekker maar heeft als primaire opdracht het bevorderen van het gehele vakgebied, niet individuele ontwerpers.

Als beroepsgroep kan deze crisis het beste het hoofd worden geboden door samenwerking suggereert Bart Ahsmann van Click NL. Ter illustratie: de aanstaande 1,5 meter samenleving creëert nieuwe vraagstukken op gebied van zorg en veiligheid. Bij de oplossing daarvan kunnen ontwerpers worden ingezet door ze aan tafel te zetten met bijvoorbeeld beleidsmakers, economen en medici. “De realisatie kan door netwerken op te bouwen en verbinding zoeken. Daar zijn wij al heel lang mee bezig maar dat moet nu geïntensiveerd worden, ook door als beroepsgroep intensief samen te werken.”

Waarover alle deelnemers hun zorg uitspreken is de dorstroom van talent. Veel bureaus moeten inkrimpen, waarbij veelal het first in first out-principe wordt gehanteerd. Wat niet alleen fnuikend is voor de jonge ontwerpers, die toch al moeilijk aan de bak komen. Maar ook de beroepsgroep is enorm gebaat bij de frisse en onbevangen inbreng van pas afgestudeerd talent. Vanuit het Stimulweringsfonds zal hier de komende tijd bijzondere aan dacht aan worden gegeven, verzekert Groeneveld.

Tot slot biedt deze crisis ook kansen. Ontwerpers zijn inventief en probleemoplossend en kunnen dus een bijdrage leveren aan diverse problemen en uitdagingen. Al moet er worden gewaakt voor naïviteit, waarschuwt Ahsmannn. “Als ik kijk naar al die mondkapjes die elkaar worden genaaid. Dat blijkt in de praktijk toch lastiger, vanwege veiligheidseisen en soms ook de productiekosten.” Ook voor individuele ontwerper biedt deze rare tijd van sociale distantie ook de mogelijkheid voor contemplatie en verdieping. “Onderzoek en vrije ontwerpopdrachten warend e afgelopen jaren door de drukte op de plank blijven liggen. Deze pakken wij nu weer op, zowel ikzelf als ook Thonik”, aldus Gonnissen.

DESIGN DIGGER LIVESTREAM, dat in de ongebruikelijke setting was ingekort tot een talkshow van exact één uur, had zeker geen antwoord op alle vragen die de lockdown-economie en aanstaande 1,5 meter economie. Toch was het een broopdnoige eerste verkenning van de impact van de Corona-perikelen. Wellicht dat de komende weken nog een volgende editie van DESIGN DIGGER LIVESTREAM volgt, waarin er dieper wordt ingegaan op al die inspirerende, innovatieve en bovenal urgente designproject uit binnen- en buitenland.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *