Nieuws

Centraal Museum eert Martin Visser met zeven eigentijdse re-makes

Alles stond klaar om het publiek te ontvangen voor de opening van de expositie De slaapbank die ogen opende op 14 maart in het Centraal Museum in Utrecht. Totdat diezelfde middag premier Rutte het land toesprak met een inmiddels historische boodschap. Het land ging op slot, net als de museumdeuren.

FOTO Benning & Gladkova @ Galerie Eenwerk (architect Barend Koolhaas)

Voor de expositie De slaapbank die ogen opende zijn zeven Nederlandse topontwerpers gevraagd om een eigentijdse editie te maken van een meubel dat Martin Visser (1922-2009) ontwierp voor het designlabel Spectrum. “De ontwerpers mochten zelf kiezen welk ontwerp “, zegt Titus Darley, mede-eigenaar van Spectrum. Ook de selectie van de deelnemende ontwerpers is zo divers mogelijk. “Er zijn ontwerpers gekozen uit verschillende generaties. Jan des Bouvrie heeft bijvoorbeeld in de jaren zeventig nog samen met Martin Visser geĆ«xposeerd. Terwijl Sabine Marcelis nog niet eens was afgestudeerd toen Visser in 2009 overleed.”

Daarnaast is gekozen voor ontwerpers met uiteenlopende stijlen. Met als resultaat een zeer divers eerbetoon waarin oude en hedendaagse ontwerpen maar ook de hedendaagse ontwerpen onderling een spannende dialoog aangaan. Darley: “Marcel Wanders is een romanticus die grootse en meeslepende meubels ontwerpers. Visser was juist ingetogen en gericht functionaliteit. Wanders heeft zwarte versie met 3D-geprinte deurtjes met een subtiele decoraties gemaakt van en een kratkast van Visser. Richard Hutten heeft een bekende bank van Visser bijna geheel in act gelaten maar wel een zeer kleurrijke stoffering aangebracht.”

De autodidact Visser werd na een korte loopbaan als ontwerper voor de Bijenkorf door Spectrum ingelijfd als hoofdontwerper; art director heet dat tegenwoordig. Naast talloze eigen ontwerper wist Visser ook befaamde tijdgenoten als Gerrit Rietveld , Kho Liang Ie en Benno Premsela te strikken om meubels voor Spectrum te ontwerpen. Maar Vissers naam is voor altijd verbonden aan het designlabel met de slaapbank BR2, oftewel de ‘Beter Rusten 2’. “De invloed van Visser op latere generaties is enorm geweest. Hij was een van de moderne art directors ontwerpers die een compleet label heeft vormgegeven”, aldus conservator Natalie Dubois van het Centraal Museum.

Naast ontwerper was Visser ook fervent kunstverzamelaar. “Hij bezat een van de grootste naoorlogse verzamelingen moderne kunst. Hij had een scherp oog voor nieuwe ontwikkelingen en was een van de eerste in Nederland die werk van Soll Lewitt en Anselm Kiefer kocht.” Naast de veertien oude en nieuwe ontwerpen hangen op De slaapbank die ogen opende werken uit de collectie van het Centraal Museum van kunstenaars die Vissers verzamelde. “Het topstuk is een schets van ingepakte Spectrum meubels die Christo speciaal voor Visser maakte.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *