Design Digger blikt terug op een turbulent design-decennium. In de jaren tien gaven de avontuurlijke en kunstzinnige ‘Dutch Designers’ het stokje over aan een aanstormende post-crisis ontwerpgeneratie met een focus op maatschappelijke thema’s als zorg, het klimaat en inclusiviteit. De 3D-printer kwam, zag… maar overwon vooralsnog niet. En na een krachtige retro-beweging eindigen de jaren tien toch uitbundig met innovatieve materialen en expressieve kleuren.
Milan Design Week: tech gaat mainstream
Technologie is iet meer weg te denken op de Milan design week. Dankzij de alomtegenwoordige leds zijn lampen gereduceerd tot smalle draden met lichtgevende puntjes of witte panelen die als pauwenveren van kleur verschieten. En dank computergestuurde printmachines kan de consument bij het Nederlandse succeslabel Moooi binnenkort vloerkleden laten maken met elke gewenste decoratie – van vakantiekiekjes tot de zonnebloemen van Van Gogh. En in elk gewenste vorm en afmeting ook.
Joris Laarman high- én lowtech
Joris Laarman staat met een been in de 21ste eeuw vol innovatieve productietechnieken als 3D-printers en algoritmische ontwerpsoftware. Met het ander been staat hij in de zware industrie en ambacht van de twintigste eeuw. Zijn wonderschone gebruikskunst is een liefdeskus van digitale experimenteerdrift en analoog vakmanschap. Hij is laboratorium én atelier ineen.
Op zijn solo-expositie in het Groninger Museum ligt het accent op de kunstzinnige schoonheid van Laarmans pronkstukken, die verheven op sokkels alle aandacht opeisen. Het gaat tenslotte niet om wat de technologie kan maar wat de ontwerper ermee doet. Aan de muur hangen weliswaar wat posters met computermodellen en een enkele video van zijn werkplaats vol stof en lawaai. Maar het zijn slechts details, die moeten bevestigen dat Laarman in de eerste plaats schoonheid en perfectie nastreeft.
Opening designmuseum Cube
Eindelijk krijgt Nederlander een volwaardig designmuseum. In Kerkrade. Waarom ook niet? De ligging is tenslotte strategisch op een drielandenpunt van Nederland, België en Duitsland. In dit nieuwe designmuseum Cube vind je niet alleen historische museumstukken of gelauwerde Dutch designers, dat is duidelijk. Alles draait om ‘design for human needs’.
Cube is daarmee voorloper in de trend van de jaren tien waarin ethiek en maatschappelijke impact prevaleren boven esthetiek en individuele behoeftebevrediging. Bovendien wordt zowel de ingewijde designliefhebber alsmede een breed publiek bediend, wat een knappe prestatie is.
Bovendien wil Cube ook het ontwerpproces belichten. Daarom zijn drie museumzalen ingericht als ‘designlabs’ waar studenten van hogescholen uit Limburg, Genk in België en het Duitse Aken samenwerken aan designprojecten, uiteraard ook nu weer met een maatschappelijke impact. Met scherpe exposities over de nieuwe luxe, de veranderende natuur en 3D-printen heeft Cube zijn bestaansrecht inmiddels meer dan bewezen.
Ikea loves Eek
Piet Hein Eek lanceert een langdurige samenwerking met het Zweedse interieurwarenhuis Ikea. Eek zal meubels bedenken voor alle onderdelen van het grootste meubelmerk ter wereld. De producten zullen wereldwijd leverbaar zijn en te herkennen aan de naamvoering Piet Hein Eek . Het is voor het eerst dat Ikea zo’n intensieve, meerjarige samenwerking aangaat met één ontwerper.
Eek benadrukt dat hij niet in dienst is van Ikea maar dat het gaat om “een echte samenwerking”. Zo zal de Eindhovense ontwerper naast diverse producten ook nadenken over een meer pragmatische productontwikkeling bij het gigantische meubelconcern. Inmiddels liggen de eerste collecties daadwerkelijk in de honderden Ikea-winkels in meer dan honderd landen.
Lancering Mac Guffin
Met de lancering van het Nederlandse Mac Guffin is er eindelijk een designmagazine dat niet gaat over spullen – hoe ze eruit zien, wat ze kosten en waar je ze kunt kopen. Het nieuwe bookazine – want 224 pagina’s dik! – verkent de rol die deze spullen nou eigenlijk spelen in ons leven en welke intieme, soms zelfs bizarre band we ermee opbouwen.
Het eerste nummer is dan volledig gewijd aan ‘Het Bed’. Maar dan geen strak gestileerde slaapkamers of wellustige designbedden die met pornografische directheid zijn afgebeeld op glimmend papier dus. Wat dan wel? Een vergelijkend onderzoek naar vogelnestjes, het Hilton-bed van John & Yoko naast de slaapkamers van Airbnb-huizen, patentaanvragen voor bedconstructies en doormidden gesneden taarten die zo zijn gefotografeerd dat ze lijken op advertenties voor ergonomische matrassen.
Hoe verfrissend, een designmagazine dat niet over ‘Design met hoofdletter’ gaat maar over gebruiksvoorwerpen uit het normale leven. Met deze alledaagsheid is de Mac Guffin de voorloper in de nieuwe realiteitszin in de jaren tien; niet langer expressieve pronkstukken maar praktische producten zetten de toon.
Het brede label Label Breed
Het debuterende Label Breed wil ontwerpers koppelen aan de Nederlandse maakindustrie., zodat zij samen onderscheidende producten kunnen realiseren. Bij de aftrap voor dit nieuwe designlabel werken vijf Nederlandse producenten samen met evenzoveel ontwerpers. Het resultaat is – inderdaad – onderscheidend. Met zowel exclusieve pronkstukken als huis-tuin-en-keukenspulletjes is de collectie bovendien letterlijk breed.
De blikvanger is de Flax Chair die Christien Meindertsma ontwikkelde met ENKEV. Deze fabrikant van natuurlijke vezelmatten werd door Meindertsma gepusht om een nieuwe vezel op basis van 100 procent recyclebare materialen te ontwikkelen. Er moest ook een nieuwe machine worden aangeschaft waarmee nu eens geen eierdopjes maar kuipstoeltjes konden worden geperst. Ten slotte bedacht Meindertsma een manier om de pluizige vezelmatten met een kunststof raster bijeen te houden, zodat ze ook kunnen fungeren als compacte vloerkleden. Het resultaat is inmiddels een designklassieker.