Nieuws

UNStudio ontwerpt kabelbaan tussen china en rusland

Het Nederlandse architectenbureau UNStudio van Ben van Berkel is uitgeroepen tot winnaar van een ontwerpwedstrijd, georganiseerd voor de eerste kabelbaan ter wereld die over de grens tussen twee landen over gaat. De kabelbaan brengt passagiers over de rivier de Amoer en vormt zodoende een verbinding tussen Rusland en China.

Met het Oostenrijkse Coop Himmelb(l)au – bekend van filmmuseum Eye aan het Amsterdamse IJ – mag UNStudio een ontwerpvoorstel voor de tweede fase maken voor de Blagovesjtsjensk-kabelbaanterminal in Rusland. Met de nieuwe kabelbaan reizen passagiers in enkele minuten tussen de Chinese stad Heihe en de Russische stad Blagovesjtsjensk. De kabelbaan zal beschikken over twee kabels en vier cabines, elk met ruimte voor 60 passagiers en extra ruimte voor bagage. De reistijd zal circa 7,5 minuut bedragen, waarvan passagiers 3,5 minuut daadwerkelijk in de lucht doorbrengen.

Ben van Berkel: “Kabelbanen zijn uiterst geschikt als vorm van openbaar vervoer. Ze zijn duurzaam, extreem snel, betrouwbaar en efficiënt. Behalve dat het een pragmatische oplossing is, is het reizen met een kabelbaan vooral ook heel aangenaam. We kunnen onze steden zo op een heel nieuwe manier zien en ervaren.”

De kabelbaan tussen Blagovesjtsjensk en Heihe overschrijdt een natuurlijke landsgrens, de Amoer, en is daarmee de eerste gondelbaan die twee landen en culturen verbindt. Deze context vormde een rijke inspiratiebron voor de Blagovesjtsjensk-terminal. “Het gebouw is niet alleen afgestemd op de directe stedelijke omgeving, maar vormt ook een uiting van culturele identiteit en een podium voor de vermenging van culturen”, aldus Van Berkel.

De bevroren rivier was een belangrijke referentie voor het winnende terminalontwerp van het Amsterdamse UNStudio. De historische verbinding komt terug in de opzet van het bouwplan, het materiaalgebruik, de ruimtelijke kwaliteit en de uitzichten over beide steden die het terminalgebouw biedt. Net als het ijs op de rivier, vormt het gebouw een motor voor sociale verbindingen tussen twee culturen en een baken voor een bloeiende, gezamenlijke toekomst van de twee landen.

Dankzij de vorm van het gebouw wordt het park als het ware omhooggebracht tot op het dak van de terminal. Zo wordt een ruimte gecreëerd om aankomende passagiers te verwelkomen of vertrekkende passagiers uit te zwaaien. Bovendien doen de terrassen en groene plateaus dienst als een verhoogd stadspark: een groene zone voor stadskunst en beelden, met uitkijkpunten over het rivierlandschap.

Het geplande groen op het gebouw sluit op een natuurlijke manier aan bij het park dat tussen de terminal en de rivier zal worden aangelegd, en bij het aangrenzende parkeerterrein dat door middel van een groene zone de geparkeerde auto’s zoveel mogelijk uit het zicht van de stad en de boulevard zal houden.